søvn HJÆLP MIG HURTIGT
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
hejsa lige fra jeg startede i skole til jeg blev ca 14 år har jeg næsten altid stået op om morgenen gjort mig klar og taget i skole . men jeg har dog også sovet så tungt at jeg tissede i sengen om natten til alderen af 14 .. men problemet er så nu efter alderen af 14 har jeg ALTID ! haft de vildeste besvær med at falde i søvn , og når jeg så endelig langt om længe falder i søvn så vågner jeg ofte ikke igen før jeg gør af mig selv det vil sige helt op til 16 timer efter jeg kan sove igennem høj musik alarmer der går igang endda brænd alarmer folk der råber alt simplethen , til tider skal folk blive fysiske med mig før jeg vågner . og det ødelægger mit liv fuldstænding ! jeg droppe ud af 10 klasse fordi jeg aldrig kom , og blev smidt ud at sågar to uddannelser pga af jeg ikke mødte nok op , jeg lider i forvejen af en personlighedsforstyrrelse hvilket i forvejen ikke gør det nemt for mig at klare uddannelser og arbejder , lige nu er jeg på kontanthjælp hvilket jeg har været i over et halvt år . men tilbage til søvnen jeg vågner som sagt aldrig i løbet af natten , det eneste der har vækket mig i perrioder har været pga af søvnlammelse hvor hjernen vågner før nerverne og man ikke kan bevæge sig , jeg forstår ikke hvordan det kan være eftersom jeg aldrig vågner af mig selv før efter mit antal xx timer jeg skal sove så det har været nogle væmmelige oplevelser . mit søvn er simpelthen bare noget rod og ødelægger alt og tro mig jeg har gjort alt så i kan ligeså godt spare jer for at , give råd om motion , mindre måltider , og en normal døgnrytme for selvom det til tider har ! lykkeds mig at gå i seng fx kl 20 om aftenen og falde i søvn har jeg først vågnet kl 14-16 om dagen ... hvad er der galt med mig jeg er super ulykkelig det ødelægger seriøst alt for mig jeg kan ikke genneføre noget og føre en normal dag , og hvis jeg bliver vækket tidligt om morgen selvom jeg har fået 9 timers søvn er jeg super træt hele dagen , og hvis jeg skal noget tidligt om morgene holder jeg mig helst vågen hele natten for ellers kommer jeg ikke op ., jamen jeg er bare så frustreret og jeg har ikke narkopelpsi eller hvad det nu hedder for jeg har jo utroligt svært ved at falde i søvn det kan tage op til 6 timer fra jeg ligger mig i sengen til jeg falder i søvn , og jeg faldder aldrig bare i søvn sådan ligepludselig hvad er der galt med mig !!!! har søgt på nettet men der er kun om folk der falder i søvn og sover hele tiden . eller folk der ikke kan falde i søvn og vågner hele tiden . intet om folk der ikke kan falde og i søvn og når de så gør at de ikke kan vågne ,, vil i ikke nok svare hurtigt istedet for jeg skal vente 4-14 dage , :( M.v.h hende der spiste to sovepiller for en time siden og stadigvæk ikke kan sove !

Svar:
Kære dig, som ikke kan sove.
Jeg kan læse, at du har sat dig grundigt ind i emnet, og efter dit ønske vil jeg undlade at komme ind på råd, du allerede kender til og har forsøgt uden held. Men jeg kan godt fornemme, at problemet har generet dig meget, meget længe, og at det kan være svært at klare dagen, selvom du har sovet mange timer.
Der kan være flere årsager til, at du har svært ved at falde i søvn og efterfølgende sover meget længe. Det kan eksempelvis være at du har mange tanker som holder dig vågen og at du så er ekstra træt når du endelig falder i søvn, men det kan også skyldes medicin, psykisk sygdom eller en anden tilstand i hjernen.
Du skriver, at du har en personlighedsforstyrrelse, og mit bedste bud er, at der godt kan være en sammenhæng mellem søvnforstyrrelsen og personlighedsforstyrrelsen. Men det kommer an på, hvordan den helt nøjagtigt påvirker dit liv, og det er kun noget du, din egen læge og/eller psykiater ved.
Jeg synes du skal ringe til din læge og fortælle ham/hende om dine søvnproblemer. Så kan din læge snakke med dig og undersøge, og måske henvise dig til et søvncenterr, hvis han eller hun mener, at det kan være en god ide. I et søvncenter er der specialister i søvnforstyrrelser, som måske kan hjælpe... Sovepiller er i hvert fald ikke løsningen, og jeg synes også, du skal tage en snak med din læge om det.
Nogle mennesker kan have gavn af det, der hedder lysbehandling. Med sådan en behandling kan man forskyde døgnrytmen, så man falder i søvn tidligere om aftenen og står tidligere op. Måske skal det have en chance?
Jeg krydser fingre for, at du i samarbejde med din læge kan finde en løsning.
Kærlig hilsen
Mette