Søvn

brevkassespørgsmål

Søvn

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 8 år 2 måneder siden

Kære Cyberhus,

Jeg har altid haft meget svært ved at komme op om morgenen. Jeg bliver nærmest helt deprimeret når jeg skal tidligt op. Det gælder alle årstider, selv på den mest solskinsrige sommerrdag, hvor jeg endda gik tidligt i seng aftenen før. Jeg lever en ganske almindelig, sund livsstil med sund kost og den anbefalede mængde motion. Jeg er generelt et meget positivt og glad menneske med både sund krop og sind, men både det fysiske og psykiske går helt galt, når jeg skal tidligt op. Det er som om min krop bare ikke vil, og jeg bliver trist. Selv hvis jeg er rigtig træt og allerede sover før kl. 9 om aftenen, kan jeg ikke holde ud at stå op kl. 7. Jeg gør det jo alligevel stort set hver morgen, fordi jeg skal op og i skole, men det hænder jævnligt at jeg kommer for sent eller slet ikke kommer af sted på grund af min søvn. Når jeg går tidligt i seng, kan jeg sove i op til 13-14 timer, så længe klokken bare er over 10 når jeg vågner. Ellers kan jeg slet ikke blive frisk.

Jeg håber jeg kan få nogle råd, så det ikke længere går ud over min skole.

Mvh. Ina

Svar:

Hej Ina

Rigtig mange mennesker lider af søvnproblemer af én eller anden karakter. Det lyder som om, at du allerede har gjort, hvad du kan gøre selv. Jeg kan desværre ikke rådgive direkte med flere råd her. Men, jeg kan fortælle dig, at dårlig søvnkvalitet kan skyldes forskellige lidelser, som godt kan behandles. Derfor bør du få en samtale med din egen læge vedrørende din søvn. Din læge kan eventuelt henvise dig til et søvnlaboratorium for nærmere udredning, hvis ikke findes en god forklaring umiddelbart.

Håber at mit svar kan hjælpe dig til at tage næste skridt.
Venlig hilsen Jens-Christian

Jens-Christians billede
Jens Christian har svaret på dette spørgsmål