Rygsmerter

brevkassespørgsmål

Rygsmerter

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 8 år 6 måneder siden

Hej jeg er en pige på 15 år. Jeg er begyndt og få de her voldtsomme rygsmerter. Min mor har også haft rygsmerter siden hun var 16 år, og for mange år siden fik hun fortalt hun led af en diskopolaps. Det samme havde min mormor. Skal jeg være bekymret eller gå til lægen?

Tak på forhånd!!

Hilsen Lexie

Svar:

Hej,

Rygsmerter hos unge plejer at komme fra muskelstræk og burde gå over indenfor nogle dage. Hvis du har stærke smerter eller rygsmerter der bliver ved med at komme igen, så synes jeg det er en rigtig god ide at blive tjekket af din egen læge. Lægen vil hurtigt kunne fortælle om det drejer sig om muskler eller noget andet.

Hvis smerterne kommer igen og igen kan det også være en god ide at lave rygøvelser, som din læge også kan fortælle dig om eller henvise dig videre til en fysioterapeut. Rygøvelser er med til at forebygge at smerterne vender tilbage og kan hjælpe forebygge rygskader (diskusprolaps, for eksempel). Jeg håber svaret hjælper. Pas godt på dig selv!

Mange hilsner

Lise

LiseJs billede
Lise har svaret på dette spørgsmål