ryg smerter

brevkassespørgsmål

ryg smerter

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

hej

Er begyndt at få ondt i en knogle ved rygsøjlen, hvad kan det skyldes? altså har skoliose (skæv ryg) skal snart operares for det! også har jeg virkelig mange smændinger i hele min ryg osv... :( kan det hænge sammen? har bare aldrig haft ondt i en knogle ved rygsøjlen!

Svar:

Hej,

Det lyder ikke rart med dine rygsmerter. Rigtig mange mennesker oplever at have ondt i ryggen, og oftest er det helt ufarligt, og går over igen efter et stykke tid. Det lyder som om at du er god til at skelne mellem muskelspædninger og de nye rygsmerter, men ud fra din forklaring kan det være svært specifikt at sige hvad det drejer sig om. Er smerterne kommet pludseligt? Er de kommet i forbindelse med et fald eller slag? Har du det ellers godt, eller har du smerter andre steder i kroppen? Er der nogle mærker på ryggen (røde eller blå mærker)?

Hvis ikke smerterne er kommet i forbindelse med et fald eller et slag, så tror jeg ikke at du har brækket en knogle i rygsøjlen (Hvis du altså er bange for at have brækket noget i ryggen).
Derimod tror jeg dine nye rygsmerter kan hænge sammen med din skæve ryg og dine muskelspændinger. Det er muligt at din skæve ryg påvirker den måde du ligger på om natten, hvilket kan betyde at din hud og muskler kan blive trykket og kan være skyld i smerter svarende til der hvor din ellers ømme knogle i rygsøjlen sidder. Udover det kan din skæve ryg også medføre andre rygsmerter, som du sikkert allerede ved en hel masse om.

Når du har en skæv ryg, og i dit tilfælde en skæv ryg der skal opereres, så er det godt at du er opmærksom på nye smerter fra din ryg. Derfor synes jeg også det er vigtigt at du besøger din praktiserende læge, så han/hun kan se hvordan din ryg ser ud, om der er nogen blå eller røde mærker på huden der hvor du har ondt, samt evt. sørge tage røngtenbillede af din ryg.

Din egen læge (praktiserende) er sikkert dygtig til at undersøge rygge, og jeg synes derfor du skal op til ham/hende og få undersøgt dine rygsmerter. Det kan være en god ide at tage din mor, far, eller en ven/veninde med til lægen da 2 sæt ører ofte hører bedre end 1 sæt. Udover det har du også nogen at tale med efter dit besøg hos lægen.

Jeg håber du kunne bruge hjælpen, og du er selvfølgelig meget velkommen til at skrive igen hvis du har flere spørgsmål.

De bedste hilsner

Morten
Læge

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål