røde/hvide knopper&smerte i brystet&søvnproblemer.

brevkassespørgsmål

røde/hvide knopper&smerte i brystet&søvnproblemer.

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Cyberhus.

1. jeg har i de sidste par dage haft en rød knop nede i skridtet, det er ikke ved mine skamlæber men længere oppe mod maven, idag var den blevet hvid og da jeg trykkede på den kom der noget hvidt/halv gennemsigtigt noget ud, jeg har ikke haft sex og tager ikke p-piller eller noget. Jeg har før vasket mig med shampoo dernede, kan det være derfor, eller kan det være børneorm? Jeg har ikke foralt mine forældre om det endnu, da jeg gerne vil finde ud af hvad det er først..

2. Jeg oplever tit (et par gange om ugen) en underlig smerte under brystet. Det er både i hjertet men også i højre side under brystet, hvis jeg trykker på det ribben (eller hvad det er) der sidder lige under mine bryster, er jeg øm i det hele vejen rundt, jeg har haft det sådan i et par måneder nu, men da jeg var ved lægen i starten sagde han at det var sådan en knogle på midten der godt kunne irritere. Men det er bare underligt da det slet ikke er der jeg har ondt. Når jeg får ondt kan jeg godt få vejrtrækningsproblemer og en aften var det så slemt at jeg begyndte at græde og var nødt til at sætte mig ned og virkelig hive efter vejret. Jeg er blevet tjekket for astma og det er ikke det.

3. jeg har også søvnproblemer og har meget svært ved at falde i søvn om aftenen og føler mig altid træt. Jeg ligger og tænker på alt muligt og kan slet ikke li' at være den eneste der er vågen da jeg så føler mig "bange". Vi har lidt problemer herhjemme fordi min lillebror har lidt psykiske problemer og det gør at mine forældre (især min far) tit skændes med ham. han har truet med at dræbe dem og også slået dem. Jeg ved at han ikke mener noget ondt med det, men bare ikke altid kan styre sit temperament, jeg græder hver gang de skændes og jeg tænker utroligt meget på det og det gør mig virkelig ked af det, kan det være grunden til mine søvnproblemer? Jeg håber i kan hjælpe mig, mvh solstrålen.

Svar:

Kære Solstråle

Det er godt, at du skriver herinde. Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål, så godt som jeg kan.

1) Jeg tror ikke du skal være bekymret for den knop. Det kan have været en hævet talgkirtel eller hårsæk. Tror ikke, det har noget at gøre med at, du har vasket dig med shampoo. Det lyder heller ikke som børneorm. Hvis du har sart hud, kan det være en god ide at bruge parfumefri sæbe. På apoteket kan du også få sæbe som er beregnet til intim vask. Jeg synes, at du skal prøve at holde øje med, om den knop kommer igen. Det er en god ide at tale med dine forældre om det, så kan de også give dig nogen gode råd.

2) Det lyder ikke særlig sjovt med de brystsmerter. Det er godt, at du har reageret på det og har været til læge. Det kan godt lyde som smerter fra et af ribbenene, men du skriver, at det ikke er der du har ondt. Jeg ved ikke hvad det kan være. Jeg synes, at du skal tage til lægen igen. Det er helt ok at tage til lægen flere gange med samme problem. Jeg kan høre, at du er blevet undersøgt for astma, og det kan måske være at din læge vil undersøge dig for andre ting nu.

3) Jeg kan høre, at din familie og du er ved at gå igennem en svær periode pga. din brors psykiske problemer. Det er normalt at sådanne problemer påvirker hele familien, og jeg kan godt sætte mig ind, hvor ked af det du bliver. Når man er psykisk syg, kan man godt komme til at sige nogen ting, som man ikke mener. Jeg synes, at det er godt, at du kan se, at din bror ikke mener noget med sine trusler. Jeg tror, at dine søvnproblemer kan skyldes de ting, der sker derhjemme. Det er vigtigt, at du taler med dine forældre om, hvor ked af det du bliver, og hvor meget du  tænker på det. Det skal ikke være sådan, at du går rundt og har det skidt, og ikke kan sove. Jeg synes, du skal tale med dine forældre om det. Hvis de har brug for at tale med nogen om, hvordan man skal håndtere sådan nogen ting, kan de tale med jeres læge. Nogen steder har de også rådgivning for familier, hvor der er et familiemedlem med psykiske problemer. Det kan jeres læge også fortælle mere om.

Det kan også være en god ide at tale med en af dine gode veninder om det. Det kan hjælpe lidt at fortælle om sine problemer til andre, som er tæt på en. Du kan også komme på vores chat på Cyberhus. Her er der en voksen der vil lytte til dig, og du kan være helt anonym.

Håber, at jeg kunne hjælpe dig.

Med venlig hilsen

Gowsini Joseph