rød, lugt, klør lidt
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej brevkasse, jeg er lidt rød dernede, ikke helt vildt postkasse rød, men lidt rød. det lugter lidt/meget en gang i mellem. og nogle gange klør det, lidt forskelligt om det er meget eller lidt... vil lige sige at jeg har haft det hele mit liv... Hvad kan det være? hvis man på et tidspunkt skal til lægen for at have det tjekket, kan man så ikke få en tid hos en gynækolog som "bare" kigger eller skal man ha tjekket det hele med det samme? er det muligt at ens læge osv. ikke får papir på at man har været til sådan en?

Svar:
Hej Pige.
Godt du spørger når du går og har spørgsmål, det viser mig du er en ansvarsfuld pige, det er rigtig godt.
Når man bliver rød, det klør og det lugter for neden er det tegn på at man er irriteret dernede. Årsagen kan være meget forskellig. Nogle får svamp, andre har noget allergi for fx skyllemiddel, nogle har problemer med ikke at få tørret sig ordenligt når man har tisset og det irriterer huden, nogle bliver for tørre dernede. Nogle piger kan heller ikke tåle trusseindlæg. Og nogen kan ikke tåle sæbe. Bruger du alm. håndsæbe eller alm. krops sæbe i skridtet?
Det er meget hårdt for skridtet at blive vasket med håndsæbe. Jeg syntes du skulle forsøge dig med at købe noget intimsæbe, det fås fx i matas eller på apoteket. Der er rigtig mange muligheder for hvad det er der kan drille dig dernede.
Hjælper det ikke syntes jeg du skal kontakte din læge og blive undersøgt.
Jeg syntes også du skal snakke med fx din mor om det, eller en anden du har tilid til. Måske har din mor selv haft de samme problemer, og hun ville også have mulighed for fx at købe sæben til dig eller skifte skyllemiddel.
Som pige/kvinde kan man næsten altid blive henvist til en gynækolog, og de fleste læger henviser også til sådan en hvis de føler de har brug for det. Men lægen skal selvfølgelig vide hvad han henviser dig for, så du bliver nødt til at snakke med ham. Du bestemmer selv om gynækologen må sende svar på evt. undersøgelser retur til din egen læge.
Med venlig hilsen
Anette