Rød i ganen

brevkassespørgsmål

Rød i ganen

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 10 år 2 uger siden

Hej. Her i dag opdagede jeg, at jeg har fået et slags rødligt udslæt bagerst i ganen.. Det er lidt som en samling af røde pletter, og det brænder og svier lidt, hvis jeg rører ved det med tungen. Det er opstået meget pludseligt.. Jeg har vist det til mine forældre, og de synes begge det ser lidt pudsigt ud og ved ikke helt hvad det er, og jeg undrer mig også ret meget og er lidt bekymret.. Hvad tror I, det kan være? Hvad kan det skyldes?

Svar:

Hej med dig,

Mange tak for dit spørgsmål. Nogle gange kan man godt få små sår i ganen, hvis man har spist noget varmt eller stærkt. Du kender det måske, fra når du har spist pizza. Jeg tænker også på, om det måske kunne være forkølelsessår. Det ser man nogle gange i ganen, og det er små røde områder med små blærer på, som kan brænde og svie. Hvis det er noget, der generer dig meget, kan du tage til din læge og få ham/hende til at kigge på det. Hvis det er forkølelsessår kan man nemlig give en behandling, men den skal helst gives inden 3 dage efter at sårene er kommet. Hvis du ikke er særlig generet af det, og hvis du ellers føler dig sund og rask, og det går væk igen efter en uges tid, er der ikke nogen grund til at besøge lægen.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Mange hilsner

Christine