Puls?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej:)
jeg er en pige på 15 år. Jeg er lige i overkanten af normalvægtig(164 cm høj og 65 kg.). Jeg styrketræner et par gange om ugen, går et par lange ture(10-15 km.) og er lige stoppet til dans. Forleden dag i skolen målte vi puls og blodtryk. Mit blodtryk lå normalt, men min puls lå på 110 slag/min. Læreren sagde at grunden til at min puls var meget høj kunne være at der var meget larm og jeg blev lidt "stresset". Da jeg kom hjem blev jeg lidt urolig for om det er farligt at have så høj en puls, for den kan vel ikke stige SÅ meget som den jo så havde gjort hvis min puls havde været normal. Er det farligt?

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. Pulsen kan nemt komme hurtigt op hvis man er stresset. Du kan være helt rolig - det er ikke farligt at have en puls på 110 i kortere tid hvis man er stresset i det øjeblik man tager pulsen eller i gang med motion. Kaffe, te og energidrikke kan også give en hurtig puls. Prøv at tage pulsen igen derhjemme: først skal du finde et stille sted og slap rigtig godt af i 5-10 minutter. Derefter kan du måle din puls igen og finde ud af hvad din "hvilepuls" er. Hvis du finder at den er høj (over 90) flere gange kan du altid kontakte din egen læge og blive tjekket.
Mange hilsner
Lise