Pubertetsproblemer...

brevkassespørgsmål

Pubertetsproblemer...

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej brevkasse :) Jeg har en ven der for et par måneder siden fyldte 15 år. Men noget jeg har lagt mærke til er at han de sidste par år ikke har udviklet sig OVERHOVEDET! Han var engang en af de højeste i klassen, men nu er han den mindste. Han har heller ikke nogen som helst behåring på kroppen, og opfører sig rigtig barnligt. Synes også at det er lidt trist, for han var en af mine bedste venner, men nu kan man på en måde sige at vi er `vokset´ fra hinanden. Ved i hvordan det kan være at han stadig er som en lille dreng? Venlig hilsen En bekymret ven ,

Svar:

Hej med dig.

Som jeg forstår dit spørgsmål så undrer du dig over hvorfor din ven ikke har udviklet sig som dig.

Det lyder som om at din ven endnu ikke er kommet i puberteten, som jo er den periode hvor man begynder at få kropsbehåring og desuden den periode hvor man vokser mest. Det er nok også derfor at han ikke længere er den højeste, men det skulle ikke undre mig om han ender med at blive en af de højeste.

Det er forskelligt hvornår man går i puberteten, men det er tit sådan, at piger gør det lidt tidligere end drenge. Det lader til at din ven er lidt sent udviklet, men jeg tror snart at det kommer. De fleste starter deres pubertet inden de bliver 16. Din ven føler sig måske ikke så godt tilpas, fordi han kan se han er anderledes end jer andre og så reagerer han måske med at opføre sig lidt barnligt.

Jeg synes at du skal prøve at bære over med at han måske opfører sig lidt barnligt.  Han har det måske lidt svært, for det er faktisk ikke så let at være anderledes end jer andre.

Jeg synes at det er flot du skriver og bekymrer dig på din vens vegne, men for mig lyder det "bare" som om han er lidt sent udviklet. Jeg håber jeres venskab holder lang tid endnu og at du kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen

Morten