Problemer med underlivet
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Kære du. Jeg er en pige på 20 år som er ved, at blive en lille smule vanvittig. Jeg har aldrig fået en gynækologisk undersøgelse og jeg har heller ikke lyst til dette, da jeg er en meget genert pige og har det utroligt svært med tillid. Jeg stiller derved mit spørgsmål her inde i stedet, eftersom det er let nok, at skrive om, men ikke, at skulle have en samtale face-to-face. I perioder klør det rigtig meget omkring skamlæberne og ved klitoris. Det er ikke hele tiden eller alle dage, men nogle gange er det så frustrerende, at jeg ligger med en pude mellem benene for overhovedet, at kunne sove. - Men det er ikke engang det værste. Jeg døjer rigtig meget med udflåd. Det er ikke klumpet, grønt, gråt eller har en fiske-agtig lugt som jeg synes man kan læse om de fleste steder. Det er hvidt og en lille smule tykt og har en lugt - og nogle gange når jeg rejser mig op kan jeg mærke meget tydeligt, at det ligesom flyder ud af mig - og det er MEGET! Jeg er bagefter nødt til, at fjerne det fra mine trusser med noget papir og derefter skifte undertøj - og det kan godt flere flere gange om dagen. Det er så klamt og pinligt hvis jeg f.eks. er ude og handle eller lign. og ikke lige kan smutte ud og skifte undertøj. Derudover døjer jeg med nogle kramper. Jeg synes ikke det kommer fra maveregionen, heller ikke den nederstedel som man måske kan tro. Det er en krampe som er så stærk, at jeg knækker helt sammen, og meget intens og jeg ikke kan gøre andet end, at vente på, at det går over. Selve smerten føles som om kommer fra selve skeden eller fra endetarmsåbningen eller der imellem - det er lidt forskelligt. Men det føles som om det kommer inde fra og det er en smerte jeg aldrig har oplevet før - og den kommer kun engang imellem, men når det står på er det ulideligt. Jeg håber du har en idé om der måske er noget galt med mig? For jeg vil ikke til læge med sådanne ting her, føler mig ganske simpelt ikke tryg ved det. Kærlige hilsner den generte.

Svar:
Kære generte
Det må da være træls med det kløen og ikke mindst de kramper du har!
Hvis vi nu starter med det at det klør og at du har rigeligt med udflåd, så tænker jeg at det kan skyldes en svampeinfektion i din skede eller en form for ubalance dernede. Normalvis er der en masse mælkesyrebakterier i skeden. De sørger for at sygdomsfremkaldende mikroorganismer, feks andre bakterier ikke kan overleve og få overtaget i skeden. I skeden findes også svampe, men ikke så mange, det er helt normalt. Nogle gange kan svampene af en eller anden grund få overtaget, og det kan resultere i en svampeinfektion. De fleste kvinder har oplevet det på et eller andet tidspunkt, og det er nemt at behandle. De typiske symptomer på svampeinfektion i skeden er kløen forneden og rigeligt med hytteostlignende udflåd, der ikke lugter meget. Det er ikke altid til at vide hvorfor man får en svampeinfektion, men det kan være en god idé at bruge en sæbe der er beregnet til at bruge forneden, så den tynde hud ikke bliver for irriteret. På apoteket kan man købe svampedræbende creme uden recept. Hvis det er første gang, du har de her symptomer, synes jeg du skal snakke med din læge først.
Og så er der det med kramperne. Du skriver, at de kan være så stærke, at de faktisk er smerter. Du synes, at de er lokaliseret ved skeden eller endetarmsåbningen. Når du kalder det kramper tænker jeg umiddelbart at det kan være noget muskelvæv, der er årsagen til problemet. Og muskelvæv findes både i de kvindelige kønsorganer, i tarmene og i generelt i underlivet, da der der ligger nogle store muskler der blandt andet sørger for at vi kan løfte vores ben. Det er ikke helt ualmindeligt at have nogle muskelknuder siddende der (ligesom man kan have det i rygmuskulaturen). Oftest kan man komme ind i en lidt ond cirkel, hvor smerterne gør, at man spænder mere og så kommer der flere smerter.
Se, det jeg skriver nu er vigtigt, for sagen er, at jeg ikke ved om det er det der er galt. Og for at komme det nærmere, er du nødt til at snakke med din læge. Han/hun vil spørge mere ind, feks om du har menstruationer, om de er regelmæssige og om kramperne kommer i relation til menstruationerne. Det er også rigtig vigtigt at vide, om du er seksuel aktiv.
Jeg synes, at det er rigtig godt, at du overfor for mig fortæller at du overhovedet ikke er tryg ved at gå til læge med problemet, og at du ikke har lyst til at få foretaget en gynækologisk undersøgelse. Det er ligeså vigtigt, at du siger netop det til din læge. Du skriver, at det er fordi, du er genert, og det synes jeg, at du skal sige til din læge. Hvis der er andre grunde til, at du har det, som du har det, så prøv også at få det sagt. Det kunne feks være at du tidligere har haft dårlig erfaring med at skulle have lavet en gynækologisk undersøgelse. Læger ved godt, at det for langt de fleste piger/kvinder er grænseoverskridende at få lavet en underlivsundersøgelse, specielt den første gang. De ved også, at det kan være svært at snakke om sådan noget forneden, for det er jo lidt privat. Til gengæld er læger vant til at snakke om den slags, fordi det er meget almindeligt, at man som kvinde af og til har nogle problemer forneden.
Måske har du stadig ikke mod på at få lavet en gynækologisk undersøgelse, men jeg synes alligevel, at du skal kontakte din læge. Din læge kan afgøre, hvor vigtigt det er at få lavet undersøgelsen. Måske kan din læge godt komme årsagen nærmere uden den gynækologiske undersøgelse.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Mange hilsner fra Kathrine