problemer med det at spise, og øjenproblemer :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Kære brevkasse. for 2 år siden, blev mit syn på under en uge pludselig dårligt :( gik til optikeren og fik briller, -0,50 og + bygningsfejl ( havde lige fået kørekort i foråret, men i efteråret kunne jeg pludselig ikke se færdselstavlerne og tavlen i skole osv.) i sommers fik jeg tjekket syn igen, denne gang -1 og -1,25 på mine øjne ( har nu linser) men nu er mit problem bare at jeg tit når jeg går i fitnes og løber blir svimmel :( altså mine øjne bliver underlige, og hvis der er skarpt lys nær mig stikker det forfærdeligt i mine øjne ( lys fra lygtepæle, andre biler ( nogen gange fjernsyn)). Lukker øjnene når det sker. Udover det får jeg farvede pletter for øjnene. Nogen gange gule, grønne, røde, eller sorte :( hvorfor sker det ? jeg kan nogen gange se ligesom skygger hvisjeg kigger på vægge som f.eks. er hvide og føle jeg ser ser ting flere gange oven i hinanden. Håber I kan råde mig til hvad jeg skal gøre og fortælle hvad det evt. kan være??? Har normalt aldrig fejlet noget med synet, og optikeren syntes også dengang for 2 år siden at det var mærkeligt det kom så hurtigt, men sagde så det kunne være pga. den mørke tid..... Hjælp mig!!! og så en ting ved siden af, har skrevet til ( når det gør ondt inderst inde) jeg er gået igang med at ville tabe mig, vejede før 65 kg, og nu 61,2 efter jeg er begyndt at gå i fitness 3-4 gange om ugen, for 4 uger siden. Hver gang løber/cross trainer jeg ca. 30-45min og så styrketræning bagefter :D og så har jeg lag tmin kost om og sparet på slik ,sodavand og kager :) før havde jeg en meget sød tand!!! Jeg er 161 høj, og egentlig ikke meget tyk, kun lidt ekstra på lår og baller og siderne ;) men vil jo gerne af med det så træner og træner. Sådan her ser min kost ca. ud i løbet af en dag ( morgenmad = 1-2 stk. rugbrød + 1 glas mælk eller 1 skål banan ypughurt med nøddemúsli, middag = 2 stk. rugbrød, aften = hvad vi nu laver af afternsmad :D og evt. et stk frugt senere. Men her i weekenden har jeg fået næsten 1 sodavand, lidt chips og lidt marcipan konfekt :( og nu har jeg det dårligt med det. Nogen gange får jeg kvalme når jeg spiser mad :( og har lyst til at kaste op, men holder det i mig. Men er SÅ bange for at tage på!!!!! kigger mig tit i spejlet, og især på mine hænder fordi man der kan se jeg har tabt mig. Har sgat til mig selv jeg må synde indimellem, men sys det er for meget denne weekend. Og har fået en skræk for at drikke mig fuld :( og er lidt svært her i december. Men hver gang jeg har drukket, får jeg lidt en nedtur på :( ( det skal siges jeg for tiden tumnler med lidt små problemer, afslutter skole hvorefter jeg skulle ahve været i lærde, men der er ingen lærepladser at få..... :( ØV BØV så føler lidt jeg kun kan kontrollere min vægt.....og ønsker at folk skal påpege at jeg er tynd og taber mig, blir glad hver gang nogen gør det. Det er først kommet de sidste 4-5 uger det med mad og fitness osv. Inden havde jeg ikke styrke til at begynde at skære ned på slik osv. Men den har jeg fundet nu :D

Svar:
Kære du
Mange tak for dit brev. Du beskriver rigtig godt de forskellige symptomer du oplever med dine øjne. Desværre kan jeg ikke sætte dem sammen for at fortælle dig at det drejer sig om den ene eller den anden bestemte sygdom. Nogle ting som du beskriver, såsom dobbelt syn og pletter for øjnene skal efter min mening undersøges af en øjenlæge og derfor vil jeg anbefale at din egen læge henviser dig til sådan en. En anden lille ting er at du skal huske at drikke rigeligt når du træner så meget, da du sagtens kan blive svimmel fordi du mangler væske.
Jeg synes det er flot du har lagt din kost om og træner regelmæssigt. Du må virkelig være stolt af dig selv. Rigtig godt gået! Jeg kan godt forstå at du har det svært nu med manglende læreplads mm., men tingene skal nok ordne sig på sigt og det er helt ok at ”synde” indimellem. Du tager ikke på i vægten hvis du nogle få gange spiser noget usundt til en fest eller en hyggeaften. Det vigtigste er at du lever sundt i din hverdag og det gør du! Du har desuden ret i at der er mange kalorier i alkohol, udover det får man lavt blodsukker af alkohol og derfor spiser mere, fordi man er mere sulten. Alkohol påvirker også ens humør, således at man bliver mere trist og mangler overskud. Af disse grunde burde man begrænse alkohol, når man gerne vil tabe sig, men igen indimellem er det ok at tage et glas. Du kan ikke hele tiden begrænse dig selv og det er også vigtigt at du lærer at ikke bebrejde dig selv hvis du har spist noget forkert, det er der ingen grund til, når du klare det så flot med træningen og kosten generelt.
Jeg håber du kan bruge mit svar, hvis du har mere brug for rådgivningen omkring din kost mm har vi her i vores brevkasse flere ernæringseksperter, der kan hjælpe dig. Du er altid velkommen til at skrive.
Mange varme julehilsner
Maria