Problemer i kønsdelene
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus Jeg er en 15 årig dreng som har problemer i underlivet :( Da jeg var 13, og så og sige begyndte at røre ved mig selv opdagede jeg, at jeg have svært ved at trække forhuden tilbage. Jeg blev meget nysgerrig omkring det og tjekkede på hjemmeside mm. Jeg fandt så også ud af, at hvis man trak forhuden tilbage en gang om dagen, ville den løsne sig. Det har jeg nu så gjort, men den kan kun lige komme bag penishovedet. Jeg tænker tit over, om det kommer til, at gå ud over mit sex liv, når jeg nu kommer til det. Jeg tænker også om det så overhovedet kommer til, at gøre ondt når jeg skal have samleje? Jeg har derudover også nogle bumse-agtig prikker på forhuden som jeg ikke ved hvad er. 1. Tror du/i det kommer til at gøre ondt under samleje? 2. Hvordan fjerner jeg "Bumserne" Håber i vil svare! Hilsen anonym

Svar:
Hej du
velkommen til Cyberhus.
Det er rigtig fint at du skriver herind med sådan et emne, som det kan føles pinligt at snakke med andre om.
De bumseagtige prikker du har på forhuden lyder som talgkirtler, som er små kirtler der producere talg, som er en slags fedt, der hjælper til at huden ikke tørre ud, de fungere som kroppens egen smørelse. De er ofte mere synlige hos teenagere og bliver som regel mindre tydlige med årene. Du skal endelig ikke forsøge at presse dem ud. så kan der gå betændelse  idem. Det er heller ikke en god ide at forsøge at udtørre dem med sæbe. De er der for et godt formål og de fleste unge mænd har dem.
Angående den snævre forhud...Som du også skriver du selv har fundet ud af ved at søge på nettet er det en god ide at få trukket forhuden frem og tilbage når den er lidt snæver, men det er ikke altid at det er nok. Du skriver at du kun kan trække forhuden lige om bag penishovedet og det er jo et godt tegn på at den ikke er alt for snæver, så ville den slet ikke kunne komme derom. I sådanne tilfælde vil huden ofte kunne gøres mere smidig og eftergivelig med en kur på 4 uger, hvor du smøre den ind i en steroid creme, som er en creme med binyrebarkhormon, men den trækkes frem og tilbage. Dette hjælper rigtig mange. Hos nogle er forhudsforsnævringen for stram til at det kan lykkes med hormoncreme og så kan det være nødvendigt med en lille operation. Hvis ikke man får det behandlet kan det godt give problemer med at det kan gøre lidt ondt ved sex.
Selvom du sikkert synes, at det er rigtig pinligt synes jeg at du skal bestille en tid hos din læge og få ham eller hende til at kigge på det, da du kun kan få sådan en salve med en recept fra din læge. Du må tænke på at vi læger er vandt til at se på den slags. Så afsted med dig til lægen. Det vil være en rigtig god iden at overvinde dig selv til at tale med dine forældre om det, de vil sikkert gerne hjælpe dig med at komme til lægen.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Venlig Hilsen Malene