Prikker der klør

brevkassespørgsmål

Prikker der klør

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 9 år 2 måneder siden

Hej. Jeg har et problem med, at jeg har fået nogle røde "prikker" på kroppen der klør.

Det hele startede med, at jeg havde fået noget på mit ben der kløede, det lignede ringorm på en prik, så vi købte noget terbafinahydrochlorid til at behandle det. Jeg bruge det i mange måneder, men uden at det gik væk. Det udviklede sig til at jeg blev rød rundt omkring på mit skinnebin, hvor det formodede ringorm var. Der var ringormen var, begyndte det at ligne sådan noget man kunne kradse i. Vi var til lægen med det, og hun var lidt i tvivl om hvad det var. Hun gav mig noget elocon creme her for en uge siden, og det har faktisk virket. Det er begyndt at forsvinde, men siden jeg fik det, er jeg begyndt at få nogle røde prikker/knopper rundt omkring, der klør ret tit. Jeg har en placeret over penis, ved mine pubeshår, og så har jeg to på maven. En af lægens teorier var, at jeg muligvis havde noget psoriasis, men det var hun slet ikke sikker på. Jeg skriver nu dette spørgsmål, for at høre om psoriasis er noget der skaber de her prikker med kløe, eller om det er noget tilfældigt. Jeg er nemlig bange for at det ender med at jeg får flere og flere af de her prikker, og at jeg får konstateret psoriasis. Vores næste tid til lægen er d. 12 marts, hvor jeg skal ind så hun kan tjekke om medicin har hjulpet, hvilket det jo har gjort indtil videre. Min far sagde i starten til mig, at han har en ven med psoriasis, og det jeg havde lignede det ikke. Men efter jeg begyndte at bruge den her creme, synes han faktisk at det godt kunne ligne det. Jeg ved ikke om det jeg har har skrevet virker lidt rodet, men håber jeg kan få hjælp på de røde prikker, og om jeg kan høre noget med om, at det jeg har et psoriasis.

Svar:

Hej du

Den første behandling du fik - med terbafinahydrochlorid - var rettet mod hudorm, som du selv skriver. Og det hjalp jo tilsyneladende ikke. Så din læge har givet dig Elocon istedet for, og det virker tilsyneladende. Elocon er et steroidpræparat, og det kan dæmpe mange symptomer fra huden som fx kløe og røde udslæt. Elocon virker også mod psoriasis. Psoriaris kan være meget forskelligt hvad udslættenes størrelse og udseende angår. Så selvom dine udslæt ikke ligner dem, som din fars ven har, så kan det stadigvæk godt dreje sig om psoriasis.

Jeg kan hverken af- eller bekræfte, om det er psoriais, du har. For at stille psoriasisdiagnosen, skal lægen selv se udslættene. Nu skal du jo se din læge igen snart, og hvis behandlingen virker, så kan i fortsætte med den hos egen læge. Hvis symptomerne - altså kløe og røde prikker - ikke forsvinder eller forværres, så vil din egen læge formodentligt henvise dig til en dermatolog, som er specialist inden for hudsygdomme, som forhåbentlig kan hjælpe dig videre med afklaring af diagnosen og behandling.

Håber mit svar kan hjælpe dig. Venlig hilsen Jens-Christian

Jens-Christians billede
Jens Christian har svaret på dette spørgsmål