prøvesvar
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej med jer, og tusind tak fordi I sidder her og bruger tid på at hjælpe alle os unge med diverse problemer og sådan..! Jeg har et spørgsmål, som jeg virkelig håber, I vil hjælpe mig med, selv om I sikkert tænker, at jeg da bare kan spørge min læge... Men det tør jeg virkelig ikke.. Ikke endnu... Håber I kan hjælpe mig først. Jeg har fået nogle prøvesvar som ser sådan her ud: Kalium;S 3.7 mmol/l GV.: 3.6 - 4.6 Natrium;P 137 mmol/l GV.: 137 - 145 Amylase;P 177 U/l GV.: 25 - 120 Bas.fosfatase;P 31 U/l GV.: 35 - 105 Ferritin;P 12 µg/l GV.: 12 - 300 Triglycerid;P(fPt) 0.46 mmol/l GV.: 0.47 - 2.60 25-OH-Vitamin D(D3+D2);P 44 nmol/l GV.: 50 - 200 Neutrofilocyt.;B 1.51 10E9/l GV.: 1.80 - 7.60 Som I kan se, ligger nogle af resultaterne lige på grænsen, mens andre er lidt skæve.. Så derfor vil jeg høre, om I mener, der er noget jeg skal passe på eller sådan? Mht de øverste to prøver (og måske andre?) ved jeg ikke om det har noget med min bulimi at gøre? Men jeg er i behandling for det... Jaa, jeg ville bare høre, om der er noget kan gøre, bør gøre, ikke skal gøre? Jeg håber virkelig, virkelig, at I vil hjælpe mig, for jeg er lidt bekymret for om min krop ikke er så glad for det den udsættes for mere... Så jeg ville blive rigtig glad for et svar.. Mvh Miig
Hej, det er mig (Miig), der lige har skrevet tidligere... Jeg tænkte bare at jeg lige ville oplyse, at jeg også skærer mig selv, hvis det måske også kunne have noget med blodprøverne at gøre.. Kom til at tænke på det, fordi min læge spurgte om jeg havde kraftige menustrationer (i forbindelse med at jeg er ret svimmel for tiden, hvilket var grunden til at jeg fik taget blodprøverne), men det har jeg ikke.. til gengæld skærer jeg mig ind imellem hvor detbløder en hel del... Ja, bare rolig, det bliver der også taget hånd om, og jeg har også lært at tage på skadestuen og blive syet, når jeg vurdere at det er nødvendigt... Undskyld ulejligheden, det mener jeg virkelig.. Mvh Miig igen

Svar:
Hej med dig...
Jeg har lige kopieret dit andet spørgsmål ind her, så er det samlet og lidt lettere at svare dig.
Jeg kan godt forstå du er nysgerrig på de prøvesvar og det er næsten umuligt at gennemskue hvad det betyder, medmindre man er professionel. Så det er fint du spørger.
Nu ved jeg ikke hvorfor du har fået taget blodprøverne og om det var på hospitalet eller din egen læge der gjorde det. Normalt har man nemlig en snak bagefter sammen med lægen om reslutatet og man får at vide hvad tallene viser og om der er noget man skal være opmærksom på.
Du fortæller at din læge spurgte dig om du havde kraftig menstruation og det tror jeg din læge gjorde, fordi de prøver der siger noget om jernindholdet i kroppen er lidt lave. Da blod indeholder jern, kan de nogen gange godt blive lave hvis man bløder meget ved menstruation, men de kan også være lave af andre årsager.....
Jeg kan ikke forklare dig mere præcist om hvad tallene fortæller, fordi jeg synes det er meget vigtigt at det er din egen læge som forklarer dig det, fordi din læge kender dig og din historie meget bedre end jeg gør. Man kan sige, at blodprøver er et øjebliksbillede af forskellige faktorer i kroppen og ændrer sig afhængigt af rigtig mange ting. Det er derfor vigtigt at det er din læge der forklare dig tallene, da din læge kender dig meget bedre end os, her på den anden side af skærmen.
Derfor har jeg to forslag til dig nu, som jeg synes er vigtige at du prøver af. Den første handler om at få snakket med din læge. Du skriver at du ikke tør endnu og derfor tror jeg faktisk, at du har overvejet det og det er godt. Du skal simpelthen samle al dit mod og energi sammen og så få spurgt din læge om de ting du har spurgt om i brevkassen og samtidig få fortalt om de dybe snit du laver i dig selv. Jeg tror det vil gøre det meget nemmere for din læge at hjælpe dig. Jeg ved godt det kan være svært at få det sagt, men husk på at din læge kun vil hjælpe dig og jo mere ærlig du kan være over for din læge, ja, jo bedre kan din læge hjælpe dig. Din læge har også tavshedspligt, så det du fortæller din læge er der ikke andre der får at vide.
Hvis du alligevel ikke kan få spurgt din læge, så synes jeg du skal prøve vores chatrådgivning her i Cyberhus. Her kan du chatte anonymt med en voksen og jeg tror det vil kunne hjælpe dig med at få snakket med din læge. Måske vil du opleve, at det ikke er så farligt at snakke om de her ting med en voksen, og det kan være ret motiverende til at tage det næste skridt. Den voksne rådgiver har snakket med mange unge, som også er bange for at sige sådan nogle ting til deres egen læge og måske har de nogle råd som du kan bruge lige nu.
Kan du have det godt
Venlig hilsen Mette