Porno og hjernen.
brevkassespørgsmål af
Mathilde
21 år
Jeg har en del veninder der er meget kristne. De siger, at hjernen tager skade, af at se porno. At man kan se det på skanninger!?!? Jeg ser altså porno et par gange om ugen, det ved de ikke, og jeg er nu i tvivl, om jeg skader mig selv? De siger også, at hvis man bruger sexlegetøj så ødelægger man nerver, så man ikke kan få orgasme uden at bruge sexlegetøj. Er det rigtigt ? ( de henviser til et site, der hedder Adam og Eva, da jeg spurgte, hvor de har det fra.)

Svar:
Hej med dig
Godt du skriver, når du bliver i tvivl om du udsætter dig selv for fare.
Lad mig med det samme slå fast at du på INGEN måder gør noget forkert eller farligt.
Det er tydeligt at dine veninder har en holdning til porno og sexlegetøj, som er farvet af deres tro og kristne livssyn. Det er selvfølgelig helt i orden. Vi er alle i vores gode ret til at mene hvad vi vil.
Men det er vigtigt at adskille tro og overbevisning fra faktuel viden.
Der er ikke noget videnskabeligt der underbygger at porno skader hjernen. Og der er intet videnskabeligt der underbygger at onani med sexlegetøj skader evnen til orgasme. Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at det er lidt noget vrøvl at sige.
Hvis man føler at porno er forkert i forhold til det livssyn og de værdier man har, er det selvfølgelig helt i orden. Men det er forkert at give udtryk for at ens holdning er faktuel sandhed.
Hvis du nyder at se porno, og sexlegetøj giver mening for dig at bruge, når du onanerer tænker jeg du roligt kan fortsætte med det. Det er ikke skadeligt.
Mange hilsner
Niels-Christian