Pludseligt opstået blå mærker
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Kære Brevkasse. Jeg skriver til jer da jeg pludselig er begyndt at få runde blå mærker på kroppen indimellem uden jeg har slået mig. Min mor mener jeg skal være opmærksom, men hvorfor egentlig? Hvis det var leukæmi ville jeg vel være meget syg??? det eneste jeg fejler er at jeg bliver lidt hurtigt træt indimellem. Men det skal også siges at jeg i de sidste 3 uger har lagt mine madvaner om, spiser sundere og ikke alt det slik og sodavand m.m. plus at jeg går i fitness 3 gange om ugen hvor jeg ca. løber 30 -45 min og styrketræner ca. 20 min hver gang. Det har resulteret i at npr jeg om morgnen vejer ig uden tøj vejer jeg nu 61,6 kg og før 65 :D og er 161 høj. ( så har I nogle facts omkring mig - + er bloddonor). Spekulere på om de blå mærker kan komme efter alt det motion? bare et gæt. nogle gør ondt - så der har jeg nok slået mig, men andre er sådan helt runde og gør ikke ondt, de er der bare :/ var syg med lungebetændelse for 3 uger siden, og nu sys jeg at jeg har lidt i lungerne igen, hoster utrolig meget idag :( og det smager af betændelse når jeg hoster :( men var også til fest igår hvor jeg røg ( plejer jeg at gøre til fest og så lidt i hverdagene, maks. 6 om dagen! har røget i et år, og vil self stoppe, men skal lige have lidt ro på mit liv først kan jeg mærke. Men ellers har nu altid sagt til min kærste at jeg stopper den dag vi skal have børn :) sådan har jeg det. Den dag er det SLUT. Men mit spørgsmål er bare om det er normalt at gå og skrante lidt meget sådan med ondt i halsen, snottet osv. Næsten hver gang jeg er syg, kan jeg være sikker på det sætter sig i lungerne, har det altid gjort de sidste 3-4 år :( det er bare træls. håber i kan svare på mine spørgmål/problemer. Tak på forhånd.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit fine brev. Jeg synes, at du giver en rigtig god beskrivelse af, hvilke symptomer du har.
Du skriver, at du let får blå mærker også nogle gange uden at du har slået dig. Blå mærker i huden kan komme af at man slår sig eller bliver slået. Men man kan også få blødninger i huden, hvis man har en forstyrrelse i blodet. I blodet findes blandt andet blodpladerne. Når der kommer en lille ridse i en blodåre (det gør der ofte) vil blodpladerne hurtigt komme og sætte sig i ridsen og ”lappe” den. På den måde bliver ridsen ikke til en blødning.
Det er ikke meningen, at du skal gå og få blå mærker sådan uden videre. Der er en læge, der skal kigge på dig og vurdere dig. Det kan godt være, at lægen synes det ser helt fint ud, men det kan også godt være at lægen vil undersøge dig lidt mere og måske tage blodprøver.
Jeg kan ikke sige dig, på nuværende tidspunkt, hvad årsagen er, altså om der er en sygdom, der ligger til grund for det her. Jeg tror ikke, at det har noget at gøre med motion. Til gengæld kan man godt få en mangel på blodplader efter en infektionssygdom, herunder lungebetændelser.
Jeg vil bede dig om, at få en tid hos din læge, så han/hun kan snakke med dig og kigge på dig. Hvis det er lidt svært at huske det hele, kan du fint skrive ned på en seddel i stikordsform, hvad du vil sige. Hvis du lige har haft en lungebetændelse, er det naturligt, at man hurtigere bliver træt, end man ellers plejer at blive, men nævn det for lægen alligevel. Det er også fint at nævne, at du har haft en vægtændring. Hvis du har menstruationer, så tænk lige på om de er blevet kraftigere.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Kathrine