pletblødning?

brevkassespørgsmål

pletblødning?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

hej jeg har i jeg har i omkring 2 uger(+,-) har det jeg tror der er pletblødning. jeg er slet ikke sikker på at det er det.. men ellers ved jeg ikke hvad det er. blodet er ikke rødt, men mere brunligt. Jeg har også en kæreste, men har ikke haft sex med ham i den tid fordi det syntes jeg bare ikke jeg har lyst til for jeg er aldrig sikker på hvornår det bløder og syntes det ville være pinligt hvis det skete mens vi havde sex. håber i kan svare på det. mvh. A.

Svar:

Kære A.

Er glad for du skriver for kan godt forstå hvis det generer dig med uforudsigelige blødninger.  For det brunlige du beskriver lyder meget rigtigt som pletblødninger. Så jeg håber jeg kan hjælpe dig med dit spørgsmål.

Først og fremmest vil jeg starte med at fortælle dig at pletblødninger i perioder er meget almindeligt hos unge piger. De går ofte væk af sig selv og kan være tilfældige. Der er derfor ingen grund til at bekymre sig.

Din menstruation er meget let påvirkelig af alt hvad der sker i dit liv. Fx hvis du skal til eksamen, skal ud at rejse eller bare har rigtig mange ting at tænke på. Så er det normalt at opleve at din menstruation helt udebliver eller at du får pletblødninger. Derudover kan prævention som p-piller, hvis du tager sådan nogle, også have indvirkning på din menstruation. Du skal selvfølgelig altid være opmærksom på om du muligvis kunne være gravid.

I nogle tilfælde kan pletblødninger dog være et symptom på infektion i underlivet, men som regel vil du så også have andre symptomer her på.

Så som før skrevet er der umiddelbart ingen grund til bekymring. Jeg vil dog anbefale dig at tage til din læge så du kan få afklaring på om der er en specifik årsag i dit tilfælde og så din læge kan hjælpe dig med det.

Jeg håber det var svar nok.

Knus Anne