pinlig menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hejsa Line.
Jeg er som sagt 15 år, og jeg har lige fået min menstuation, jeg er rigtig ked af det, jeg er for det første den sidste i min klasse, og jeg orker det ikke, jeg synes virkelig det er det mest pinlige i hele verden, bare det at gå til gymnatisk.
Jeg tør i forvejen ikke at skifte tøj foran alle andre, fordi jeg er blevet mobbet så meget, at jeg er sikker på at de også kan finde på det, på den her skole - det er nummer 9 skole jeg går på :(
Jeg har det så hårdt med den menstuation, den går mig virkelig meget på. Jeg vil gøre alt for at den ikke er der, men er virkelig irriterende - så irriterende at jeg har overvejet selvmord, fordi jeg er så pokkes flov :'(
Det vil sige jeg har ikke kun overvejer det jeg har prøvet på det, men der skete desværre ikke det helt store. Jeg blev ked af at mine forældre blev så bange, troede slet ikke de havde de følelser for mig!
Jg skærer i mig selv, og ønsker bare at forsvinde helt, alt kører dårligt, skolen, hjemmet, privat, veninderne, vennerne, ALT!!
Jeg vil så gerne have lidt hjælp, bare lidt! - Håber ikke det var for
meget på engang!
Kærlig hilsen den ulykkelig!

Svar:
Kære ulykkelige pige,
Det kan være ret hårdt at være teenager. Det er det tidspunkt i livet, hvor man vokser fra at være en lille pige til at blive voksen.
Som du har opdaget, så betyder det, at din krop og sjæl gennemgår nogle store forandringer - puberteten.
Hvad enten du synes, det lyder spændende, eller du afskyr det, så er der ingen vej udenom. Men ved at være åben og ved at tale med dine venner, dine forældre eller nogle andre som du stoler på og er fortrolig med, så kan du prøve at gøre denne svære tid lidt nemmere og høre deres erfaringer og råd.
Husk altid på, at alle piger vil nå puberteten før eller siden, og du
er under ingen forudsætninger alene om at føle det, som du gør lige nu.
Det er ikke pinligt at have menstruation. Hvis du gerne vil til gymnastik eller sport, kan du måske gå på toilettet for at tage et bind på. På den måde vil ingen opdage, at du har menstruation og vil ikke bemærke noget som helst.
Tvivl ikke på dine forældres eller andre kærlighed. Jeg vil råde dig til at tale åbent med dine forældre om dine frustrerede følelser og få noget hjælp til at blive en mere glad 15-årig pige igen.
Prøv også at læs nogle af de andre indslag her i brevkassen, hvor
mange piger har stillet spørgsmål om kroppens udvikling. Måske det også ville hjælpe dig at skrive sammen med vores chatrådgivning for at få nogle råd til at komme videre?
Det kan være, som jeg begyndte med at skrive, hårdt at være teenager. Der sker mange ting, som man bliver nødt til at forholde sig til.
Det bedste af det hele er, at det kun er en periode / en fase, som man kommer over og bliver en stærkere person af at overvinde.
Op med humøret, vær åben og ærlig og tal med dine forældre om det.
Mange hilsner fra Line