piller
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Kære brevkasse.
ved ikke om jeg skriver det rigtige sted.
her i januar havde jeg en voldsom tandpine som viste sig at være en rudbehandling jeg skulle igennem.
mandag den 3. januar måtte jeg tage hjem fra skole allerede kl 11.30 fordi det gjorde så ondt i min ene tand.
jeg var rent ud sagt græde færdig og alle ved at tandpine ikke er spor sjovt. jeg tog hjem til min farfar óg farmor for vidste ikke
hvor jeg skulle gøre af mig selv. først troede jeg det var en tandbyld og intet hjalp.
havde taget smertestillende men det hjalp ikke.
jeg fik en akut tid kl 16 men når man er kommet hjem til sin farmor og farfar ved 12 tiden så er der rigtig lang tid til kl. er 16.
men jeg kom til tandlæge og fik af vide at det var betændelse i tanden og jeg skulle havde lavet en rudbehandling. jeg fik pencilin
og tandlægen lagde nået cement oppe i min tand som gjorde det  endnu værre. åbenbart..
jeg gik fra mandag aften til torsdag formiddag og havde smerter og åd smertestillinde.
en nat havde jeg så voldsomme smerter så
jeg stod op flere gange og spiste smertestillende det resulteret at jeg skulle kaste det hele op (meget godt)
men jeg var ærligtalt ved at blive
kvalt i mit eget bræk! min kæreste var ikke hjemme og vidste ikke hvad jeg skulle gøre. men jeg kastede det hele op.
jeg tog pillerne natten til onsdag vil jeg tro det var og ved ikke hvor mange men omkring 10-12 panodil/pamol/ipren/ipren zapp
kan ikke huske det men ved jeg tog ipren/ibren. jeg kastede det hele op om morgnen,(meget godt at min krop selv kunne reagere)
men skulle jeg havde ringet 112 hvis jeg ikke kunne kaste det op? og har det skadet mine organer med alle de piller?
(har ikke været til lægen) jeg kastede dem op og det skal lige siges at jeg derfor har angst for at sluge noget,
hvis jeg har smerter så tager jeg ikke smertestillende fordi jeg er blevet så bange fra den episode i januar.
kommer jeg mon nogle sinde til at tage smertestillende igen? altså forsvinder min angst mon? jeg har fået skæld ud af min mor
da jeg fortalte hende det og det kan man godt forstå for jeg kunne være død måske. ved godt det tager en uge at nedbryde alle pillerne
og det er dumt at begå selvmord med hovedepine piller men det var heller ikke det jeg var ude på. jeg havde så mange smerter at jeg ikke
kunne være nogen steder. min kæreste købte en varmedunk i jysk med pels og så måtte jeg op og koge vand flere gange og ligge med min kind på puden. jeg kom heldigvis til tandlæge torsdag den 6. hvor at det fjernede det der cement i tanden og lagde noget nyt.
Mvh Camilla.

Svar:
Kære Camilla
Sikke en grim oplevelse du har haft tilbage i januar. Jeg kan godt forstå, at du er blevet overrasket. Både over smerterne, men også over de lidt for mange smertestillende du har taget.
Som jeg forstår havde du taget noget smertestillende i løbet af dagene fra mandag til torsdag. Men at det var på een nat at du tog mellem 10 og 12 piller. Altså over ca 8-10 timer. Du skriver også, at du tog en blanding af panodil/pamol og ipren/ipren zapp. Det er to forskellige slags piller, som virker på to forskellige måder. Så jeg vil starte med at slå fast: dine organer har ikke taget noget skade af de piller du tog i januar. Og alt det du kastede op er jo slet ikke blevet optaget i kroppen. Derfor har flere af de 10-12 piller slet ikke kunne skade din krop, fordi de hurtigt er kommet op af maven igen. Det er også gode tegn.
I en situation, som den du var i, så synes jeg en anden gang, at du skal ringe til vagtlægen. De kan snakke med dig om hvilke piller du har taget og hvor mange. Det er altid en god ide at ringe til vagtlægen, hvis du er i tvivl om nogle piller du har taget. Ellers kan du også altid kontakte din egen læge, hvis du er i tvivl om noget. Hvis du bliver rigtig dårlig og skal ses af en læge akut, så kan du ringe 112.
Så det vigtigste er jo egentlig hvad skal der ske fremover. Med din angst og hvis du igen får smerter. Jeg synes det er godt at høre, at du forstår, at det ikke er ufarligt at tage smertestillende. At det kan være ret alvorligt, hvis man tager for mange smertestillende. Så når det gælder ipren/panodil/pamol osv. så må du højest taget noget hver fjerde time. Aldrig må du tage mere. Hvis du stadig har ondt, så er det fordi du skal have en der er mere voksen til at hjælpe dig. Eller en læge. Du må ikke tage flere piller. Samtidig må du kun tage smertestillende piller ind imellem og kun i nogle dage. Det er ikke meningen at man rigtig ofte skal tage smertestillende medicin. Det er kun når man har rigtig ondt. Varmedunke, varme bade, kold vand og søvn - det er altsammen nogle ting, som også kan hjælpe på smerter, så man slipper for at tage piller. Det er bedst.
Håber det kunne svare på dine spørgsmål.
Venlige hilsner fra
Line