Penis?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Var forleden i svømmehallen med min far, og mine brødre, og bemærkede at vi har næsten identiske peniser. Det fik mig til at tænke på om penisstørrelse er genetisk bestemt, eller om det bare er tilfældigt?

Svar:
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål til brevkassen - det er altid godt at være nysgerrig og undres. Jeg tror mange drenge/mænd gennem tiden har funderet over det samme.
Undersøgelser har vist at form og størrelse på penis primært er genetisk betinget - helt ligesom vores højde, øjenfarve, hudfarve mm. De gener, som afgør størrelsen på f.eks. kønsorganer er dog nedarvet fra både mor og far, og derfor er det ikke sikkert, at man præcis ligner sin far i denne sammenhæng.
Hos drenge starter puberteten for det meste et års tid senere end hos pigerne, det vil sige i 13-16 årsalderen. Puberteten starter med, at hjernen sender et signal til testiklerne om at begynde med at producere mere testosteron, det mandlige kønshormon. Derefter begynder testiklerne og kønsorganet at vokse. Totalt bliver testiklerne syv til 10 gange større, når de er færdigudvokset, og testosteronproduktionen øges i denne periode med 100-300 gange. Væksten af penis er oftest fuldendt ved 18-20 års alderen.
Et større forskningsprojekt har sammenholdt studier af penisser fra hele verden og man fandt at penisstørrelse spænder bredt. Mange er af den opfattelse at sorte mænd har større penisser, men der er så vidt jeg ved ikke studier, som bekræfter denne påstand. Forskelle i penisstørrelse skyldes overvejende genetik, men det antages også at miljømæssige faktorer som kultur, kost, forurening og udsættelse for kemiske stoffer spiller en rolle.  Man har fundet ud af, at hormonforstyrrende stoffer i miljøet kan påvirke fosterudviklingen i graviditeten og dermed størrelsen af kønsorganerne.
Jeg håber du kan bruge svaret.
Med venlig hilsen
Linda