Panikangst?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Brevkasse.
Jeg er en pige på 17 snart 18 år, jeg oplever ofte at når jeg er samlet mellem mange mennesker ( her kan vi nogle dage snakke 5-7, men som oftes 10+) får jeg lige pludselig et hjerte det banker meget hurtigere end normalt, jeg bliver meget opmærksom på alle bevægelser omkring mig, bliver svimmel og bare rigtig skidt tilpas, jeg oplever dette uanset om det er mennesker eg kender eller mennesker jeg ikke kender.
Jeg går i skole 20 km frq mit eget hjem og er derfor nødt til at tage med bussen hver dag, ofte kan jeg tage bussen kl halv syv så er der ikke så mange med den men andre dage er jeg nødt  til at tage med bussen kl 7, når jeg tager bussen kl 7 oplever jeg hele tiden alle disse symptomer.
Jeg har overvejet om dette kunne være panikansgt eller om det hele som min mor siger bare er noget jeg forestillet mig?
Hilsen
pigen der ikke ved hvad hun skal gøre længere

Svar:
Hej
Mange tak for dit spørgsmål. Det kræver stort mod at turde stå frem og fortælle hvad man er bange for, det skal du have ros for!
Jeg vil starte med at fortælle dig at de symptomer du beskriver, sammen med oplevelsen i bussen og andre steder med mange mennesker, er noget mange kender til. Du er ikke alene om at have det sådan.
Det at have angst kan være en meget vanskelig tilstand. Dels for den person der har angsten, der skaber utryghed, ulykkelighed, isolation og misforståelser. Og dels for personer omkring een der har angst, da det kan være svært at se og tale om. Angst findes i flere grader, og der findes forskellige slags angst. Der findes angst mod steder (åbne pladser, højder osv), dyr (edderkopper, slanger, fugle osv.), mennesker (fremmede, grupper),  andre ting (mørke, "overtro", vand osv). Disse typer angst er specifikke angst, men man kan også have generaliseret angst, når man er bange for "alting og ingenting", dvs man går rundt og er konstant utryg, uden egentlig at kunne sætte ord på hvad man er bange for. Folk kan reagere forskelligt på angst. Nogle reagerer panisk med hjertebanken, brystsmerter, svimmelhed, svedeture, besvimmelse. Andre reagerer med faste mønstre (griner højt, vasker hænder 10 gange, bliver dybt ulykkelige og græder). Generelt for angst taler man om rationel og ikke-rationel angst, dvs giver det mening at være bange for det man nu engang er bange for. Vi er alle bange hvis vi er lukket alene inde i et bur med en sulten løve, men det er rationel angst, da vi ved at den vil spise os. Ikke-rationel angst er f.eks bange for mørket. Vi ved jo at det er ufarligt at det er mørkt, men vores hjerner forestiller sig en masse ting når det bliver mørkt - og farlige ting, hvis man er mørkeræd.
For at få stillet en angstdiagnose, skal man først tale med sin egen læge, der kan spørge ind til noget af det ovenstående. Han vil kunne viderehenvise til en specialist i psykologi, enten en psykolog eller psykiater, der vil kunne stille den endelige diagnose. De sidste vil desuden kunne hjælpe med mere konkret behandling. Og ja, mange typer af angst kan behandles.
Når man skal behandle en tilstand med angst, så foregår det typisk med det der hedder Kognitiv Terapi. Dvs man giver råd, vejledning og træning i måden man tænker på. Der findes forskellige typer metoder at lave kognitiv terapi, det kan være ved samtaler, musik, kunst, hypnose, udfordringer og mere til. I det typiske forløb vil det være en psykolog der via samtale, vil kunne vejlede i hvordan man hånderer sin angst. Dels hvordan man undgår at lade sig skræmme, dels ved at give metoder til at håndtere de paniske situationer.
Slutteligt skal det siges at angst, utryghed, nersøsitet, utilpashed og frygt er almindelige symptomer i puberteten, specielt hos kvinder. Det kan være en helt normal reaktion du har, som dine veninder også vil kunne genkende i en hvis grad. Det kræver en lægesamtale at vurdere om der er tale om behandlingskrævende angsttilstand. Vigtigst af alt handler det om, hvor meget det fylder i din hverdag.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål, ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen.
Mvh David