P-piller og blødning
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej, jeg har været på p-piller i lidt over et år nu fordi jeg havde fået fast kæreste. Jeg havde problemer med pletblødning den første måned, og eller har der intet været. men jeg begyndte at pletbløde for en uge siden imens jeg stadig tager p-piller, idag har jeg 9 p-piller tilbage til jeg skal have menstruation, og idag synes jeg at jeg har blødt ligeså meget som jeg gør når jeg har menstruation(men ved ikke om det kan være noget med jeg lavede springgymnastik idag for det var især efter det) og jeg har endda lidt menstruationssmerter. Jeg er bange for hvad det er, og snakkede med min veninde om det, hun sagde at hun havde prøvet at få pletblødning fordi hun var stresset, så i kan lige høre om mine sidste par uger da de ikke har været helt gode..
For 3 uger siden slog min kæreste og jeg op, jeg var rigtig ked og spiste næsten ikke noget fordi jeg ikke have apptiten til det, ugen efter var helt normal, jeg havde dog ikke fået appititen helt tilbage så spise stadig ikke så meget og var jo selvfølgelig stadig ked, men overhovedet ikke så slemt, ugen efter, den uge jeg begyndte at pletbløde var jeg blevet syg, og var hjemme mandag, tirsdag, onsdag og torsdag tog i skole fredag og til fest, og den uge jeg spiste jeg næsten intet Pga. Sygdom..  Jeg ved ikke om det kan være fordi jeg ikke har spist optimalt, jeg har tabt 4 kilo på de 3 uger, jeg er 166 høj og vejer 55,2.
Hvad kan det være der gør så jeg bløder midt på en måned?

Svar:
Kære du
Det lyder som nogle rigtig hårde uger. Jeg håber, du er ved at komme ovenpå igen efter brud og sygdom!
Blødning midt i en pakke kan have flere årsager. Blandt andet kan det ske, hvis man har spist flere pakker efter hinanden, eller hvis man har glemt en eller flere piller i pakken. Det kan dog også ske, hvis der ikke er helt nok hormon i de p-piller du får.
De er dog stadig kraftige nok, til at forhindre graviditet! Det er ret almindeligt at have blødninger på den måde, men det er selvfølgelig irriterede. Hvis det fortsætter kan du eventuelt gå til din egen læge og få nogle lidt kraftigere p-piller. Jeg håber mit svar kan berolige dig lidt så du kan koncentrere dig om at komme ovenpå igen.
De bedste hilsner Maria