P-piller

brevkassespørgsmål

P-piller

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 9 år 4 uger siden

hej Cb.

jeg ved at man kan blive steril af p-piller, hvor mange år skal man tage dem før man bliver steril?

og er det rigtigt at ens hjerne skrumper når man har taget dem i nogle år? ( har læst det fra en læge på nettet, men er det nu ogs rigtigt?)

og bliver det nemmere at tabe sig hvis man stopper med dem? ( har fået seriøse vægt problemer efter jeg er begyndt at tage dem ( er 162 og vejer 55 kg, fordi jeg har fået en endeløs sult efter jeg er begyndt på dem )

Svar:

Hej Anonym

Jeg kan godt forstå din tvivl da der findes mange Myter om P-piller. Lad os tage dine spørgsmål fra en ende af.

1. Hvor mange år skal man tage p-piller før man er steril?
Det kan jeg ikke sætte et bestemt antal år på, for det er ganske enkelt en af de myter der ikke helt passer. Man bliver ikke steril af at tage P-piller. For de fleste kvinder vil have stabil ægløsning indenfor en periode af tre måneder efter at de stopper med at tage p-piller. For nogle få kan der gå længere tid. Men steril bliver man ikke.

2. Kan P-piller skrumpe hjernen
Det er rigtigt at der er kommet helt nye undersøgelser der viser at dele af hjernen er mere påvirket af P-pillerne end man tidligere har regnet med. Det skal siges at de her nye studier kun er lavet på en meget meget lille gruppe kvinder og det er derfor alt for usikkert at sige noget præcist om endnu. Nogle mener at dele af hjernen bliver mindre hos kvinder der tager p-piller, og at det kan have en betydning på eksempelvis humørsvingninger. Men det er som sagt meget nye studier og der skal mange flere undersøgelser til før man kan for alvor kan sige at det er noget vi faktisk ved noget om.

3. Vægtproblemer
Jeg mener ikke at øget sult er en af de dokumenterede bivirkninger, men mange beskriver at de oplever en øget sult ved p-piller ligesom det kan være tilfældet med anden medicin.
Jeg tror det bedste du kan gøre er at kontakte din egen læge og høre om du evt. kan afprøve en anden type p-piller. Der findes en lang række mindre bivirkninger som humørsvingninger, plet-blødning og hovedpine som også ofte kan afhjælpes ved at skifte til en anden type p-piller.

Håber du har fået de svar du søgte
Bedste hilsner Marianne