p-pille stop - søger lidt rådgivning mht at blive gravid
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
kære brevkasse. Skriver til jer, da jeg søger lidt svar som jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg stoppede med ppiller i november 2012, fik min mens lige efter, og den næste kom så midt i december 2012 (altså da jeg ikke tog piller mere). Den næste kom så først sidst i januar (der gik nok omkring 40-45 dage i den cyklus), og sidste mens først dag var den 26 februar 2013, hvor min cyklus var kommet ned på de normale 30 dage ( normalt for mig :O) altså ). Mig og min kærste har ikke planlagt at vi skal blive gravide lige nu, men skulle det ske, vil det ikke gøre noget :O) vi vil ikke ligge et for stort pres på det, så det kommer når det kommer. Så når vi har sex, trækker han for det meste sig ud inden udløsning ( og ja vi ved godt at det ikke er 100 % sikkert og at der stadig kan ske noget, men som sagt er vi indforstået). Men vi vil egentlig bare vide om, hvis vi har sex omkring ægløsning, og han ikke kommer, men trækker sig ud, om der så er chance for at blive gravid? Det andet spørgsmål er, om hvis vi har sex 4-5 dage inden ægløsning, hvor han kommer, om det så kan resultere i graviditet? ( han rejser ofte, så han er ikke altid hjemme omkring tidspunktet for ægløsning). Min cyklus må jo have fundet sig selv nu, efter ppille stoppet, eftersom den er på 30 dage igen, som inden jeg begyndte på piller for 4 år siden. Vi spørger egentlig, bare for at få en "eksperts" svar, da der står SÅ mange forksellige ting på nettet, som ofte modsiger hinanden. Så hvis I kan fortælle lidt omkring ppille stop, ægløsning, afbrudt samleje og chancer for graviditet, så vil vi være glade. Håber I kan forstå hele denne smøre, det er lidt svært at forklare på skrift. Mange hilsner fra to håbefulde

Svar:
Kære I to håbefulde!
Det lyder som om, I virkelig har været i gang med at læse en masse på nettet. Det er rigtigt, at der står en masse forskelligt. Det skyldes både, at nogle netsider er bedre end andre, men også fordi man ikke kan svare helt præcist på jeres spørgsmål. Selvom om vores kroppe er meget ens, er der alligevel forskelle og variationer.
Om man kan blive gravid, når fyre trækker sig ud, inden han kommer, så er svaret JA! Hvis 100 par bruger denne metode hver gang i et helt år, vil 15-20 af kvinderne blive gravide. Til sammenligning er dette tal ca 0,5 for p-piller. Afbrudt samleje er altså en meget dårlig præventionsform.
Det skyldes bl.a. At der ofte kommer et par dråber sæd (præsperm), inden manden kommer.
Sæd kan overlever ca 4 dage i kvindens krop, så hvis man har ubeskyttet sex 4-5 dage før ægløsningen, kan man sagtens blive gravid.
Det lyder meget sandsynligt, at din krop har fundet sin naturlige cyklus igen. For de fleste kvinder tager det 1-2 måneder efter p-pille stop, før den naturlige cyklus kører igen.
Tidspunktet for ægløsning kan man ikke finde præcist udfra kalenderen, men den ligger ca 12-16 dage før din menstruation.
Det er en fornuftig ting ikke at presse for meget på, når man forsøger at blive gravid! Omvendt er det også vigtigt at snakke det godt igennem og være sikker på, at man er klar til det, inden man går i gang med sex uden prævention. Livet bliver meget anderledes med et barn, og det er rigtig godt at snakke forventningerne til det igennem. F.eks. Skriver I, at fyren rejser meget. Det kunne være en god ide at snakke det igennem, hvis I ikke allerede har gjort det.
Jeg håber, I har fået svar på jeres spørgsmål, ellers er I velkomne til at skrive igen.
Venlig hilsen
Marie