P-pille, spiral?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg startede på p-piller for 2 år siden, dengang jeg startede skulle jeg havde taget blodprøved fordi der er tendens til blodpropper på min mors side af familien, det så heldigvis fint ud så jeg måtte starte på p-piller. For en måned siden fik min mor så en blodprop i hjernen, hun har det godt nu, min mor var så ved læge i dag hvor de også snakkede om mig, de snakkede om at p-piller måske ikke var det bedste for mig og om jeg måske skulle stoppe og få en spiral i stedet.. Men jeg har ingen anelse om hvordan sådan en spiral fungere eller noget som helst.. Så har lidt spørgsmål
Når jeg har fået taget blodprøver en gang for at undersøge det med blodpropper hvor det så fint ud, burde jeg så skifte til spiral fordi min mor har fået blodprop af en alder på 50? Hun tager(ved ikke om hun stadig gør efter blodproppen) selv p-piller, hun skifter til spiral hvis hun ikke er kommet i overgangsalderen.
Hvordan fungere sådan en spiral og hvorden sættes den op?
Hvordan er det så med menstruation?
Hvor længere holder sådan en og pris?
hvad er jeres bedste råd? Gå over til spiral eller fortsætte med p-piller?

Svar:
Hej med dig.
Der er nogle forskellige sygdomme der kan gøre, at man har en højere risiko for at få en blodprop end hvsi man ikke har den blodsygdom. Det er typisk sygdomme hvor blodet "danner propper" for nemt. Der er forskellige typer af den slags blodsygdomme, så afhængigt af hvilken type din mor har, er der forskellige risici ift. dig. Du skal derfor tale med din læge om det, da det er vigtigt at kende den præcise type for at kunne rådgive dig bedst muligt. Du kan så også blive undersøgt for, om du har den samme sygdom, hvilket du allerede er blevet. Der er som regel nogle overordnede anbefalinger afhængigt af sygdommen mm., så derfor synes jeg du skal gå til din læge og tale om det.
Ift. spiral og p-piller er der fordele og ulemper ved begge dele.
Der er 2 slags spiraler. Hormonspiraler og kobberspiraler. Spiraler er en lille T-formet ting ca 1-2 cm i størrelsen, der lægges op i livmoderen ved en almindelig gynækologisk undersøgelse. Det kan godt gøre lidt ondt, fordi livmoderhalsen ikke er så udvidet når man ikke tidl. har født børn. Der vil hænge nogle snorre ud af livmoderhalsen når den er lagt, så man kan hive den ud igen. Som regel mærker man ike noget til den når den først ligger rigtigt. Nogle kan få lidt kraftigere menstruationer/menstruationssmerter fordi den ligger og irriterer slimhinden lidt under menstruationen. Hormonspiraler udstøder en lille smule hormon hele tiden, og beskytter på den måde mod graviditet, da det gør, at et evt. befrugtet æg ikke sætter sig fast. Det samme gør kobberspiralen, i stedet for hormoner udstøder den kobber, hvilket laver et dårligt miljø for et befrugtet æg, og det sætter sig derfor ikke fast. Hormonspiraler gør ofte, at man slet ikke får mensturation, hvorimod man med kobberspiraler har sin almindelige cyklus da der ikke er nogle hormoner der påvirker kroppen. Der er lidt større risiko for graviditet uden for livmoderen med en spiral, men generelt er de en sikker svangerskabsforebyggende metode på 99-98%. Dog er p-piller lidt mere sikre med 99,98%.
Jeg er ikke praktiserende læge, så er ikke helt opdateret på spiraler og p-piller, men du kan se mere på denne her side fra apoteket, den er god til at give et overblik. http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/praevention/Til%20kvinder/Spiral.aspx
Det gode ved en spiral, fremfor p-piller er, at man ikke får hormon ud i kroppen med en spiral, og man skal ikke huske at tage piller osv. Spiralerne kan sidde i omkring 5 år. Hormonspiralen er klart dyrest, men begge dele er på lang sigt billigere end p-piller. Den mængde hormon der er i en hormonspiral er meget lille, dog er jeg ikke sikker på, at man vil anbefale dig en hormonspiral hvis du har forhøjet risiko for blodpropper.
Jeg vil anbefale dig at gå til din egen læge, og hvsi han/hun ikke kan give dig nok svar, så bed om at blive henvist til en gynækolog. De ved allermest om spiraler/p-piller.
Jeg håber du kan bruge min hjælp.
Hilsen Lea