P-pille pause - mensen udebliver
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Kære brevkasse. Havde taget p piller i 9 mdr. i maj måned, og så holdt jeg pause til august ( grundet ingen kærste). Så begyndte jeg igen og tager dem self stadig. MEN nu er mit spørgsmål bare - før gik der lidt over et døgn efter sidste pille til mensen indtraf, altså hvis jeg tog sidste pille tirsdag aften kom mensen torsdag morgen, men efter jeg er begyndt igen går der længere tid. sidst gik der lidt over 2 døgn og denne gang stoppede jeg tirsdag og har i dag fredag stadig ikke fået min mens :/ og har taget alle piller som jeg skulle. Hvad kan et skyldes? kan det skyldes jeg er begyndt i fitness og løber,styrketræner, crosstrainer og cykler når jeg er der henne 3 - 4 gange om ugen? altså pga. meget motion ?

Svar:
Hej med dig!
Når man tager p-piller, kan der i de første måneder være lidt uregelmæssige blødninger. Det aftager med tiden. Blødningerne kan også godt blive uregelmæssige af andre årsager, fx af vægttab, fysiske og psykiske belastninger eller sport på eliteplan, hvor man træner rigtig meget. Umiddelbart tænker jeg ikke, at motion 3-4 gange om ugen i sig selv er grund til at du ikke har fået menstruation, men det er selvfølgelig forskelligt fra person til person hvor meget det betyder.
Endelig må man også tænke på, at der stadig er en lille mulighed for at blive gravid, selvom man tager p-pillerne korrekt. De beskytter ikke helt 100%. Så hvis der er mulighed for, at du kan være blevet gravid, og ikke har fået din menstruation endnu, kan du prøve at tage en graviditetstest bare for en sikkerheds skyld.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen Christine