Overvejer at blive ægdoner
brevkassespørgsmål af
Amalie
18 år
Hej derude,
Jeg er en pige på 18, der kraftigt har overvejet at blive ægdoner. Grunden til det er, at jeg gerne vil tjene lidt ekstra penge + at jeg synes det er en smuk symbolsk handling. Det økonomiske vejer nok højest, derfor tænker jeg også, om det er den rette beslutning, når det er en forøget økonomi der motiverer mig mest?
Sagen er den, at jeg er i enorm splittelse: På den ene side synes jeg det er vigtigt, at der er nogle mennesker der donerer æg og sperm, så andre kan få glæden ved et barn. Jeg ville selv blive dybt ulykkelig, hvis jeg stod som en ægløs person, og der ikke fandtes mennesker der ville donere. På den anden side synes jeg det er vildt freaky, at der findes et barn derude med mine gener, da jeg på en måde føler, at gener er noget dybt personligt, som det kun er mig der skal være i besiddelse af. Jeg har læst at en ung pige efter sin første menstrutation har omkring 40.000 æg men, at man derefter mister en masse. Jeg fik menustration for fem år siden på nuværende tidspunkt, og har ingen børn, derfor frygter jeg også lidt, at hvis jeg beslutter mig for at få børn, at jeg lige pludselig ingen æg har.  (Derfor tænker jeg også, at jeg højest ville donere 3, hvis jeg beslutter mig for det) Men hvad tænker i om den bekymring? Er der hold i det?
Jeg ved godt det er en dybt personlig beslutning, men tror bare jeg vil have nogle professionelle overvejelser med i billedet, inden jeg kontaker min læge, da jeg føler diverse æg-doner-klinikkers hjemmesider maler det samme sort/hvide billede af processen.

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dit rigtig gode spørgsmål!
Der er en meget smuk tanke at donere sine æg og dermed hjælpe et par til at starte en familie. En sådan donation er en stor beslutning og noget man skal tænke over længe, og også tale med flere fagpersoner om inden man beslutter sig.
Der er flere steder man kan donere til både i offenligt og privat regi. Jeg tror, at de fleste steder anbefaler at man er fyldt 20 år inden man donere. Den nedre aldersgrænse er formentlig for at sikre, at kvinden har overvejet for og imod grundigt.
Det er rigtigt som du skriver, at et pigefoster fødes med et vist antal æg anlæg. Ens æg ligger i sovefase i ovarierne. Hver dag går ca 30-40 æganlæg i en modningsfase på 2 måneder. I hver cyklus udvikles ét færdigt æg, dens follikel brister i ovariet ved ægløsnngen og opfanges af æggelederen. Ægget kommer fra skiftevis højre og venstre ovarie. Når man når 35 år har man ca 10 æganlæg pr dag som starter et modningsforløb. De æg som gennemgår modningsfasen, men ikke frigives, dør. En kvindes fertilitet daler i den sidste del af 30'erne. Så jo, der er en del æg der går til grunde, men der er også mange til at starte ud med.  Alle tallene er selvfølgelig et gennemsnit for alle kvinder, det vil variere kvinder imellem.
Du skal ikke være nervøs for, at du lige pludselig ingen æg har. Du er meget ung, og du vil være fertil og have fine æg i de kommende mange år. I forhold til ægdonation, så synes jeg, at du skal bruge de næste par år på at tænke yderligere over det. Tal med nogle veninder, og evt din familie om det. Der er store tanker at gå med, og der er ofte nyttigt at tale med andre om det og få sagen belyst fra flere sider.
Hvis ikke du vil vælge ægdonation, men stadigvæk gøre noget godt for andre, så er der også muligheden at blive bloddonor. Det får man godt nok ikke betaling for :)
Det er spændende overvejelser og jeg ønsker dig al mulig held og lykke. Uanset hvad du beslutter, så er det smukke tanker du har gjort dig og dejligt, at du gerne vil hjælpe andre.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Marie