Overførsel af hiv/aids
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej!:) Det hele startede da jeg igår klaskede en myg ned...da jeg samlede den op med papiret kunne jeg så se at der var en masse blod i myggen...AD!... Så mit spørgsmål er derfor: kan en myg overføre sygdomme som hiv/aids der smitter ved at man blander blod? Hvis ja, hvor stor er sandsynligheden for at det sker? Marie

Svar:
Hej med dig
Ja, myg kan være ret ulækre! Men godt du fik ram på den:) Jeg kan berolige dig med at HIV/AIDS ikke kan smitte via myg. HIV er en virus som smitter via kropsvæsker som blod og sæd, og selvom der rigtig nok kan være blod i en myg fra et andet menneske, kan det ikke smitte fra myggen til menneske via et myggestik. For det første kan hiv-virus ikke formere sig i insekter og det kan heller ikke overleve ret længe i en myg. Og endelig er der ingen eller meget få viruspartikler i det blod en myg vil kunne få fra en hiv-smittet.
HIV virus smitter først og fremmest ubeskyttet sex, men kan også smitte ved blodtransfusion eller fra mor til barn ved fødslen.
Håber det var svar nok!
Hilsen fra Helene