Oppustet brystvorter
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.. jeg er en 16 årig dreng, og jeg har haft oppustet brystvorter i ca. 2-3 år nu. Jeg kan mærke at der er knuder bag brystvorterne i begge sider. Det kan vel ikke være at jeg har en østrogendannende svulst, eller er det noget jeg kan forvente går væk af sig selv?

Svar:
Hej du!
Det er rigtig fint at du skriver til os når der er ting ved din krop som du undrer dig over.
Både mænd og kvinder bliver født med brystkirtler og udførselsgange til brystvorten. Men ved mændene udvikler de sig ikke som ved kvinder, så det bliver aldrig til egentlige bryster ved mænd.
Men mænd har stadig udførselsgangene til brystvorterne, og de kan godt mærkes som nogle hårde knuder lige bag brystvorterne. Jeg tror det er det som du kan mærke, også når du skriver at du har haft det i 2-3 år nu. Udførselsgangene bliver ved med at være der igennem hele livet, og derfor mener jeg ikke at knuderne vil forsvinde igen.
Jeg tror ikke det er en østrogendannende svulst, da den vil producere meget mere østrogen, og være med til at give meget mere kvindelige træk, herunder større bryster.
Jeg håber mit svar hjalp dig, men hvis du stadig er urolig er det en god idè at aftale en tid med din læge, som kan undersøge det nærmere. Det kan være at en af dine forældre kan hjælpe dig med at bestille en tid, hvis du gerne vil have det undersøgt.
Kærlig Hilsen
Iben