Ondt når jeg tisser efter sex :-(
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg er en pige på 17 år (snart 18), som for ikke så lang tid siden har fået den dejligeste kæreste. Vi har det bedste sex liv, men efter de sidste to gange vi har havt sex, har jeg haft rigtig ondt når jeg tisser. Første gang det skete brugte vi kondom, men sidste gang brugte vi ikke noget kondom.
Det gør virkelig ondt når jeg tisser, det svier sådan rigtig i og efter to - tre dage er det væk igen. Mit udflåd er også begyndt at lugte dårligt efter. Jeg var til læge med det første gang det skete og fik noget for svamp, men tog ikke medicinen fordi jeg har haft svamp før og det føles overhoved ikke sådan her, det er mere som blærebetændelse. Fik også at vide at det ikke var blærebetændelse. Og jeg er også ret sikker på at min kæreste ikke har en kønssydom.
Hvad er der galt med mig?

Svar:
Hej med dig,
Mange tak for dine spørgsmål. Det kan være svært for mig at sige nøjagtigt hvorfor det svirer, når du tisser. Det er vigtigt, at man husker at tisse, når man har haft sex, for så får man skyllet urinrøret rent for bakterier, der kunne være kommet op. Ellers kan man nemlig lettere få blærebetændelse. Kønssygdomme kan man godt have, selvom man ikke mærker noget. Det vil sige, at din kæreste godt kunne have en kønssygsom, selvom han ikke mærker noget, og så kan du være blevet smittet. Du kan finde ud af, om du har en kønssygdom ved at få en undersøgelse hos lægen.
Udflådet kan godt ændre lugt, hvis man har skedekatar. Det er en ubalance i bakteriefloraen i skeden, og den kan opstå, når man har sex. Det er ikke farligt, men kan være generende. Det kan behandles med en bestemt form for antibiotika.
Jeg synes, du skal kontakte din læge igen for at få undersøgt, hvorfor du stadig har svie, når du tisser.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Christine