Ondt i pegefinger

brevkassespørgsmål

Ondt i pegefinger

brevkassespørgsmål af
Alberte
18 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

Hej cyberhus

i går begyndte min pegefinger at gøre ondt. Jeg ved ikke rigtig hvordan det er sket. Men det gør ondt når jeg bøjer fingeren og når jeg trykker på min computer, når jeg skal skrue et låg af en flaske og generelt bare når jeg bruger min hånd fordi man bruger jo sine fingre så meget. Og nu gør det ikke kun ondt i fingeren. smerten er også begyndt at stråle op til håndleddet, til albuen og helt op til skulderbladet. Som om det bare går lige igennem armen, og det føles som om der går elektricitet igennem armen. Det er ret ubehageligt og virkelig irriterende og jeg har ingen anelse om hvordan det er sket og hvorfor den hør ondt. Ved du hvad det kan være og om det går væk af sig selv?

Svar:

Hej Alberte!

Det kan jeg godt forstå er både ubehageligt og irriterende! Mit bedste bud på hvad der er sket, er at du imens at du har sovet, er kommet til at ligge "forkert" på din arm eller skuldre, sådan at en nerve er kommet i klem.

 Det er sådan at alle nerver i både arme og ben samler sig i vores rygsøjle. På vej fra dit finger skal nerverne passere nogle steder hvor der ikke er så god plads, og derfor, hvis man kommer til at ligge forkert på armen eller skulderen, kan nerven blive udsat for et større tryk end den kan lide. En nerve kan både imens og efter at den har været i klem give smerter, og det er ikke ualmindeligt at det føles som elektriske lyn. Den kan også give det der heder føleforstyrrelse, ligesom at følelsen i armen er forkert. Feks. kan det føles som at det stikker og prikker i armen. Det går stort set altid over af sig selvt i løbet af nogle dage.

 Jeg kan selvfølgelig ikke med sikkerhed vide at det er hvad der er sket, men det er mit bedste bud og en helt ufarlig ting (men irriterende og ubehagelig!). Jeg håber det allerede er overstået! Men hvis det varer ved, eller også hvis din finger eller arm bliver hævet, varm og ændrer farve, så synes jeg du skal få din egen læge til at kigge på det.

Mvh

Rebecka

Rebeckas billede
Rebecka har svaret på dette spørgsmål