Ondt i nakken
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey. Jeg har i de her seneste to dage haft ondt i nakken. Jeg tror at det skyldes at jeg knækker nakken en hel masse gange om dagen, og det har jeg gjort i en hel masse år. Kan der ske noget, for jeg er ret bange for at få hold i nakken eller at min nakke brænder?

Svar:
Kære dig.
Mange tak for dit brev.
Det lyder ikke særligt rart, at du har haft ondt i nakken de sidste par dage. Jeg håber ikke, smerterne har været alt for slemme.
Du skriver, at du har knækket din nakke i mange år, og måske tænker at det kan være årsag til dine smerter.
Når et led knækker, som fx i nakken, er det fordi, at leddet i nakken kommer ud i en yderstilling og skaber et tryk i leddet, som giver denne her knæk lyd. Mange har for vane at knække deres nakke eller fingre. Det kan virke forløsende at opleve dette her lille knæk. Man bør dog ikke gøre det for ofte, da det muligvis kan føre til skader over tid. Hvis man bliver ved man at knække nakken, kan de omkringliggende ledbånd blive hybermobile og blive mere modtagelige overfor skader. Så måske dit nakke-knækkeri godt kan have en lille smule at gøre med, at du har ondt.
I dag bruger vi også rigtig meget tid foran skærmen. Om det så er foran mobilen, iPad'en, computeren eller TV'et, så går der dagligt rigtig mange timer med at kigge og sidde i nogle dårlige stillinger, som kan medføre, at man kan få ondt i nakken. Derfor er det en god idé at man i løbet af dagen, hvis man har siddet længe foran skærmen, får strukket nakken og kroppen ud.
Hvis du oplever at have ondt i nakken i længere tid, synes jeg, du skal tale med dine forældre om det.
Og hvis smerterne bliver ved, vil jeg opfodre til, at du taler med din læge om problematikken, og eventuelt blive henvist til en fysioterapeut, som kan give dig nogle øvelser, som kan styrke muskulaturen omkring nakken.
Kh,
Anna