Ondt i mine lede
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Kære brevkasse :) Jeg er en pige på 18 år, som specielt om morgenen, har ondt i mine lede. Primært i mine tæer og fingre. Det føles som om, at de er helt stive. Det er ikke en stærk smerte, men det er da et ubehag, som jeg dagligt tænker over. Jeg kan også godt mærke det i løbet af dagen, men i meget mindre grad. Jeg ved ikke om det kan have nogen sammenhæng, men både mine hænder og svingre siger også knæklyde, det kan ikke undgåes... Jeg ved ikke hvad dette kan skyldes, men jeg er lidt bekymret, idet jeg tager en uddannelse, hvor min krop vil være en nødvendig del af mit liv. Bør jeg søge læge, eller er dette bare almen morgen ømhed? Min veninde tror at det kan have noget at gøre med, at jeg aldrig har spist fisk, og at mine lede derfor mangler smørelse? På forhånd tak for jeres svar.

Svar:
Hej med dig :-)
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan læse, at det er noget du har tænkt over et godt stykke tid, så jeg håber jeg kan give dig lidt ekstra information.
Jeg starter lige bagerst - altså med dine knæk i hænder og fingre. Dette er fuldstændig normalt. Nogen oplever det hele tiden og andre sjældent. Man har teorier om, at det kan være små luftbobler inde i leddene som "smælder". Det kan også være fordi man er lidt for mobil i sine led. Det er ikke noget man skal gøre noget ved - og slet ikke farligt. Dog skal du nok ikke gå og knække dem konstant - det bliver hos nogle en dårlig vane og er nok ikke gavnligt i længden. Man ved dog ikke så meget om det.
I forhold til stivheden i fingrene... Mange oplever stivhed i leddene når det bliver meget koldt udenfor. Ledvæsken i leddet smører dårligere når det er koldt. Smerter i led kan også handle om d-vitamin mangel - så hvis du er mørk i huden, bærer tørklæde eller meget sjældent er i solen kan du mangle d-vitamin.
Det er sjældent at unge som dig har gigt-sygdomme. Hvis din mor eller andre i din nære familie lider af leddegigt (ikke slidgigt) kan du snakke med din læge om du måske skal undersøges. Han/hun kan også hjælpe dig med hvor meget d-vitamin du skal have. Men det du beskriver lyder ikke farligt, men fordi det har generet dig længe, synes jeg du skal få en tid hos lægen og blive undersøgt. Din læge vil også kunne undersøge leddene.
Håber du fik lidt mere information du kunne bruge.
Pas på dig selv :-)
Varme hilsner
Gry