Ondt i knoglerne
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej... Jeg har haft ondt i mit højre skinneben og venstre lår i lidt over to uger. Det gør lissom ondt helt inde i knoglerne. Jeg har ikke slået mig eller noget. Jeg går til svømning og ballet, men jeg kunne ikke danse sidste gang fordi det gjorde ondt. Jeg har været meget træt i 4-5 uger og haft feber flere gange. Jeg sover tit når jeg kommer hjem fra skole og er alt for træt til at lave lektier om aftenen. Min mor og far tror at det er vokseværk i benene og at jeg er så træt fordi jeg vokser så meget. Kan man gøre noget så man ikke er så træt? Skal jeg holde benene i ro til det går væk eller er det bedre at arbelde det væk? Har du nogle råd til hvordan man tager lidt på for jeg har tabt mig her den sidste måned og det ser grimt ud for jeg var ret tynd i forvejen. Jeg har ikke lyst til ret meget mad jeg kan næsten ikke få varm mad ned mere. Jeg spiser mest frugt, a38, kiks og is. Jeg plejer ikke at være kræsen eller noget. Hilsen Sofie

Svar:
Hej Sofie!
Det lyder ikke rart, at du har så ondt i dine ben. Vokseværk er typisk noget, der kommer om aftenen og lige inden, man falder i søvn, og det varer sjældent mere end en time, men det lyder som om, du har ondt om dagen også. Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor dine ben gør ondt, men jeg synes, du skal bede dine forældre om at tage din med til din læge, så du kan få kigget på det. Også fordi, du siger, at du er så træt, har haft feber og har tabt dig. Det kan sagtens være noget helt normalt, men jeg synes det er vigtigt, at din læge ser dig.
Indtil du har været ved lægen, skal du bare gøre det, som du synes er ok for dine ben. Du må gerne gå, løbe og dyrke sport, men tag en pause, når det begynder at gøre ondt.
Med hensyn til din vægt, så tror jeg, det hænger sammen med, at du ikke har haft så god appetit mens du har haft feber og været meget træt. Når du tager til lægen, kan I snakke om det også, for det kan godt være, at det hele hænger sammen.
Rigtig god bedring!
Venlig hilsen Christine