Ondt i knæene
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Jeg er en pige på 14 år, som har ondt i begge mine knæ.
Jeg har fået at vide at det ene er overbelastet, og at der i det andet knæ er blød brusk.
Jeg fik også af vide at jeg ikke må gøre noget, gør ondt i mine knæ. Og at jeg skulle stoppe til sportsacrobatik, som jeg går til fire gange om ugen.
Men det er lidt svært, når næsten alt gør ondt, og fordi at jeg ikke bare kan stoppe tilsportsacrobatik, for jeg har en makker jeg ikke bare kan svigte, og så skal vi også til DM om lidt.
Men jeg synes heller ikke at det er sjovt, at skulle have så ondt at man græder sig selv i søvn hver nat.
Så jeg ville bare gerne høre jeres mening om mine knæ, og hvad jeg gøre, og hvad der kan hjælpe mig,  så jeg har så lidt som muligt ondt i knæet.

Svar:
Kære Du
Først og fremmest tak for dit spørgsmål. Når du skriver som du gør, får det mig til at tænke at det må være meget belastende for dig at have så mange problemer med knæene.
Når det endda går ud over din interesse med sportsacrobatik, synes jeg det skal undersøges nærmere. Smerterne kan komme af "vokseværk" da din krop stadig er i fuld udvikling. Dette kan man som sådan ikke behandle, men her må man være tålmodig, så skal det nok blive bedre med tiden. Men det kan også være andre ting der er i vejen, og derfor synes jeg det bør undersøges nærmere.
For at hjælpe dig bedst, tænker jeg at det kunne være en god ide at få en tid hos din egen læge som kan undersøge knæene, og evt. henvise dig til en specialist.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Vh
Kasper