Ondt i hjertet ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg ved ikke helt om det er normalt eller ej . . . Men hver gang jeg rejser mig fra sofa, stol, seng . . Så bliver jeg enormt svimmel og "danser" rundt i 1-2 minutter hvor jeg banker ind i lidt af hvert, fordi jeg er svimmel . og selvom at jeg gør det langsomt, så sker det stadig . . En gang imellem falder jeg om på min seng . . Og så går der lidt tid, og jeg vågner op igen . . Det er ret ubehageligt . . så når jeg rejser mig tager og går holder jeg altid fast i dører, vægge, osv. Jeg får også nogle gange hjerte banken, hvor det ikke kan ses på min puls eller blodtryk . . Men hjertet hamrer derud af og det føles som om, at det banker hårdere end normalt . . Det sker tit . . . Andre gange får jeg en slags "krampe" i hjertet? Hvor det stikker og bevæger sig meget . . Jeg plejer at krybe sammen og sige "AAAAhhhhhggr!! AVVV". Til tider bliver det ved med at gøre ondt, også når jeg forsøger at "rejse" mig igen . Så stikker det igen . Jeg ved ikke . . ? Er det normalt ? Min mor har sagt at det kan være jern mangel . Men jeg har ikke jernmangel . Hilsen P.

Svar:
Hej P
Det lyder ikke særlig rart at have det på den måde. Det er godt, at du skriver herinde og spørger os.
De symptomer du beskriver lyder til at være ret alvorlige. Jeg kan se, at nogle af de ting du beskriver, det noget at gøre med at du skifter stilling. For eksempel når du rejser dig fra en stol. Nogen mennesker, for eksempel meget ældre personer kan godt blive en lille smule svimmel når de rejser sig. Men det er ikke normalt hos en 15-årig.
Du skriver, at du "danser" rundt i nogen minutter og banker ind i ting- det er ikke normalt og det lyder alvorligt!
Det der sker med dit hjerte, lyder også meget alvorligt. Hjertet skal ikke føles sådan, og hjertet skal ikke krampe, hamre derud ad, eller gøre ondt. Det er IKKE normalt!
Jeg synes helt bestemt, at du sammen med din mor skal få bestilt en tid hos lægen så hurtigt som du kan. Du skriver, at du ikke har jernmangel. Det kan man kun være sikker på efter undersøgelse hos lægen.
Hvis din mor ikke kan tage med til lægen, synes jeg du skal tage en veninde med. Du kan også tage til lægen alene.
Det er meget vigtigt, at du bliver undersøgt af en læge snart. Ud fra det du skriver, så lyder det som det er noget, der godt kan være livsfarligt.
Med venlig hilsen
Gowsini Joseph