Ondt i håndleddet
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus
jeg har rigtig ondt i det ene håndled. Jeg tror det er kommet efter at jeg lavede en rygøvelse
Hvor jeg bruger mine til at lave armbøjninger. Da jeg er færdig med at lave armbøjningerne har jeg bare så
ondt i det ene håndled. Lige da jeg fik ondt havde jeg to røde streger på håndleddet, men de forsvandt næsten med det samme. Og nu har jeg bare så ondt i mit håndled.
jeg ved ikke rigtig hvad der er sket, men jeg tror at jeg er kommet til at overbelaste det på en eller mit spørgsmål. Mit spørgsmål er så. Er der noget jeg kan gøre ved det, eller skal jeg bare  holde leddet i ro. Det er ikke hævet eller noget. Det ligner den anden hånd. Men det gør ondt når jeg bevæger hånden og tilbage. Det er stort set kun når jeg holder den i ro at det ikke gør ondt. Og når jeg støtter på den gør det også ondt. Hvordan kan jeg være sikker på at den ikke er forstuvet? Altså det tror jeg ikke den er for den er ikke hævet., eller misfarvet. Den gør bare ret ondt.
Håber i kan hjælpe

Svar:
Hej med dig
Mange tak for dit spørgsmål.
Jeg kan forstå, at du har fået ondt i dit håndled efter du har lavet armbøjninger. Nu gør det ondt når du bevæger håndleddet frem og tilbage, og smerterne forsvinder når du holder det i ro.
Det er et rigtig godt tegn, at den ikke er misfarvet eller hævet. Når du stadigvæk kan bevæge og bruge hånden, så kan vi også konkludere, at den ikke er brækket. Som du helt rigtigt selv siger, så tror jeg også, at du har overbelastet hånden. Du har muligvis lavet en let forstuvning. Du skal holde en pause fra armbøjninger og øvelser der får det til at gøre meget ondt. Du må gerne bruge hånden i dagligdagen. Det er vigtigt, at du fortsætter med at bruge hånden, for hvis man holder den helt i ro, så kan den "stivne" og være svær at få igang igen. Vi bruger vores håndled rigtig meget i det daglige, også mere end man selv lægger mærke til normalt. Det er først når man får ondt i håndleddet, at man opdager hvor meget det bruges.
For at summere op, så vil jeg råde dig til at holde en pause fra armbøjningerne de næste par uger, men fortsat bruge hånden i det daglige. Det skulle gerne begynde at blive bedre med smerterne. Efter et par uger, så kan du begynde at lægge vægt på, og på den måde prøve dig frem. Efter yderligere et par uger med tiltagende vægt på håndleddet, så skulle smerterne gerne være forsvundet.
Hvis dit håndled slet ikke bliver bedre, smerterne overhovedet ikke fortager sig, det begynder at hæve op eller blive misfarvet, så skal du kontakte din egen læge og bede han/hun om at kaste et blik på det.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar :)
Mange hilsner
Marie