Ondt i brystkassen og stress

brevkassespørgsmål

Ondt i brystkassen og stress

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej. Jeg håber i kan råde mig til hvad jeg skal gøre. Jeg har i over et halvt år gået og haft smerter i brystkassen. De kommer for det meste når jeg rør mig. f.eks spiller fodbold. Men de sidste par gange hvor jeg har spillet fodbold har jeg fået en underlig snurrende fornemmelse i fingrene og er blevet helt svimmel.

Jeg har måtte stoppe op og hvile lidt. Det føles altid som om det snørre sig sammen i halsen på mig, og jeg så ikke kan få luft. Det er meget ubehageligt. Flere gange har jeg været ved at besvime, men har nået at lægge mig ned/ falde om, uden at miste bevidstheden. Noget andet jeg går med er at jeg bliver meget hurtig træt. De sidste to år har jeg været tit syg, for nyligmed bronkitis. Jeg glemmer også utrolig meget og er meget fjern i timerne på gymnasiet. Den ene dag lå jg meget mærke til det fordi vi så en film.

Da den var slut spurgte læren hvad den handlede om, men kunne ikke svare :( Jeg gør ting, hvorefter jeg ikke kan huske hvad jeg har gjort dem, og skal til at gøre dem igen. Jeg har let til tåre, og kan ikke overskue og se frem i tiden. Jeg har svært ved at falde i søvn og drikker og tisser meget. Kan dt skyldtes stress?? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere.

Jeg har kun overskud til at sidde og kigge ud af vinduet i skolen. Herhjemme har jeg en dejlig familie og en dejlig kærste og dem vil jeg jo ikke miste/ undvære, bare fordi jeg har det sådan. Håber I kan hjælpe!!! Tak på forhånd

Svar:

Hej du!

Det må være meget hårdt at skulle døje med de problemer som du har skrevet om til mig. Jeg syntes det er rigtig godt, at du gør noget ved det nu, specielt hvis du har gået og haft brystsmerter i et halvt år.

Du skriver til mig, at du har snurrende fornemmelse i fingrene, har problemer med at få luft, samt bliver svimmel og får smerter i brystet når du dyrker motion. Det tyder på at du har problemer med dine lunger, og jeg syntes helt bestemt at du skal have undersøgt det nærmere.

Ved bronkitis trækker musklerne i luftvejene sig sammen, hvilket giver en fornemmelse af at man ikke kan få luft. Det sker især ved hurtig nedkøling af luftvejene,  f.eks. når man dyrker motion hvor man trækker vejret hurtigt.

Så det kunne godt være bronkitis som du har fået igen, men jeg kan ikke sige det med sikkerhed. Det kræver en nærmere undersøgelse, og derfor syntes jeg også at du skal aftale en tid med din læge, hvor du fortæller om de ting som du har skrevet til mig.

Du lyder til at have det hårdt for tiden, og jeg tror det ville hjælpe hvis du satte ord på de følelser og tanker som du har skrevet til mig om. Det lyder til at du har et godt forhold til din kæreste og forældre, og det er bare dejligt at høre! Har du snakket med dem om hvordan du går og har det?

Jeg kan ikke sige med sikkerhed om din manglende koncentration og det at du tisser meget kan skyldes stress. Det kræver en længere samtale med en læge for at finde ud af om du har stress.

Men jeg syntes det var godt, at du også fortalte din læge om at du har svært ved at overskue tingene for tiden og har let til tårer. Det kan være at du kan tage din kæreste eller en af dine forældre med som støtte når du skal snakke med lægen.

Det her med at du har let til tåre, og kan ikke overskue og se frem i tiden. Du skal vide at vi har en chat her i Cyberhus, hvor der sidder voksne der er vant til at snakke om ting der kan være lidt svære. Måske kunne det være en ide for dig at prøve. Du kan være anonym og den har åben hver mandag til torsdag kl. 15-19.00..

Håber mit svar er en hjælp til at få løst dine problemer :-)

Venlig Hilsen
Iben