Ondt i brystet
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej.. Jeg får nogle gange stor smerte i mit venstre bryst. Jeg har været til læge. Han siger det er fordi jeg har overanstrengt mig da jeg spiller badmintion er også til talenttræning. Jeg er bange for at jeg måske har fået kræft. jeg vil virklig gerne have et svar HURTIGt. Jeg har det i omgange. Skal vi ind og scannes? Hilsen Ondt i brystet drengen

Svar:
Kære Ondt i brystet drengen.
Tak for dit spørgsmål.
Jeg tror bestemt ikke du har kræft. Kræft er meget sjældent hos unge mennesker så det er meget usandsynligt at du skulle have kræft.
Hvis smerterne i dit bryst generer dig meget, og lægens tidligere råd ikke har hjulpet synes jeg du skal gå til lægen igen. Det kan godt være overbelastning, en muskelfiberskade eller noget i den retning, men hvis det ikke bliver bedre synes jeg du skal undersøges igen. Du kan eventuelt snakke med dine forældre om det, eller en anden voksen du taler godt med. Du kan også tale med dem om, at du er bange for at få kræft. Hvis du går og er bange, eller synes det er lidt pinligt eller akavet kan det være en rigtig god idé, at tale med nogen om det. Det kan tit hjælpe en til at blive beroliget, og det er rart at der er nogen man kan snakke med hvis man synes det er lidt svært og går og er bekymret.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers kan du altid skrive igen.
Hilsen Lea