Ondt dernede
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.
Først vil jeg starte med at sige, at jeg fik min menstruation første gang for nu 40 dage siden, og havde det i 5 dage, og jeg har ikke haft det lige siden. Ved ikke om det har noget med det at gøre. Omkring samme tid jeg fik min første mens, fik jeg en underlig trykken i underlivet, men det gik hurtigt væk. Nu har jeg fået ondt i blæren eller lidt længere nede. Det gør ikke meget ondt, men jeg kan også mærke en lille smule skæren i underlivet når jeg tisser. Det er også en ubehagelig følelse, hvis jeg rør lidt længere oppe i skeden. Mit udflåd begyndte også at få den samme lugt, som menstruation. Det gør som sagt lidt ondt i blæren, lidt som om man virkelig skal tisse, selv om jeg ikke tisser. Da jeg havde min menstruation prøvede jeg en tampon, men er bange for at noget skulle være røget af, og stadig sidder. Kan det overhovedet lade sig gøre? Er der noget jeg selv kan gøre? jeg vil virkelig gerne undgå st skulle til lægen.

Svar:
Hej med dig!
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan forstå på dit spørgsmål, at du er bekymret for om du fejler noget i underlivet.
Når man får sin første menstruation, er det helt normalt, at det kan være uregelmæssig i starten. Det vil sige, at der kan gå kortere eller længere tid i mellem menstruationerne end de normalt ca. 28 dage der går fra 1.menstruationsdag til næste 1.menstruationsdag. Menstruationerne kan vare alt i mellem 2-5 dage.
Der er sket en masse i din krop og med dine kønshormoner i forbindelse med, at du nu er kønsmoden og har fået din 1.menstruation. Det kan spænde og gøre ond i underlivet og nedre maveregion i forbindelse med selve ægløsningerne midt i menstruationscyklus og før/under selve menstruationen. Man kan også føle sig oppustet i maven, være mere træt end vanlig og måske have humørsvingninger.
Udflådet ændre også karakter og lugt. Det bliver mere tyktflydende og lugter måske mere skarpt lige før og efter menstruationen. Ved ægløsningen midt i cyklus er udflådet mere slimet og klart.
Det må nu helst ikke svie når du tisser. Så hvis du synes at det stadig svier når du tisser, eller hvis du hele tiden har følelsen af at du skal tisse, eller at du måske har fået feber, synes jeg at du skal en tur hos din egen læge og blive undersøgt. Du skal tisse i en kop, som vil blive undersøgt for bakterier. Hvis der er bakterier i din urin, har du fået en urinvejsinfektion som skal behandles med Antibiotika.
Hvis du til gengæld har det godt nu, er det jo bare dejligt!
Med hensyn til tampon, sidder der ikke rester deroppe hvis du har taget tamponen ud. Du skal huske at skifte tamponen et par gange i døgnet, ellers kan der være øget risiko for udvikling af infektion i underlivet. Ind i mellem er der nogen som glemmer at tage en tampon ud og det lugter rigtig grimt! Du vil ikke være i tvivl.
Håber at du fik svar på dit spørgsmål og du er mere end velkommen til at skrive til os igen, hvis du har flere spørgsmål.
Med Venlig Hilsen
Gazelle