Omskæring (bedøvelse og efter operationen)

brevkassespørgsmål

Omskæring (bedøvelse og efter operationen)

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej!

Skal omskæres pga. snæver forhud. Har ikke et problem med at blive omskåret og ser det som en god ting at få gjort. Problemet er bare at jeg ikke ved hvilken type bedøvelse jeg skal tage, da jeg på den ene side bare gerne vil falde i søvn og vågne op når det er overstået.

Men føler bare at fuld narkose  virker som en større "operation" end selve omskæringen(af hvad jeg har læst fra de papire hospitalet har givet mig).

Vil også gerne høre om hvad der sker/kan ske efter operationen mht. Infektioner og hvad man skal gøre hvis syningerne går op. Om der er nogle ting man skal undgå eller gøre osv. Har også et spørgsmål! Hvad sker hvis man få rejsning dagen man er blevet omskåret eller dagene efter man er blevet omskåret og er der nogle ting man kan gøre for at undgå rejsning, da jeg kan regne ud at de nok ikke er det smarteste at få :/

Svar:

Hej

Jeg kan godt forstå du har mange spørgsmål. Det vil formentlig være første gang du skal opereres nu hvor du skal omskæres. Det i sig selv er en stor ting. At det så endda er i en del af din krop, som kan have sit eget liv og som du ikke altid kan styre. Det kan give endnu flere spørgsmål.

Omskæring eller circumcisio kan gøres både ved lokal bedøvelse og hvor man er i fuld narkose. Oftest er det i fuld narkose ved børn og lokal bedøvelse ved voksne. Og der falder du jo lidt midt i mellem. Du er ikke rigtig barn og heller ikke helt voksen. Derfor har du sikkert fået en valgmulighed. Man vælger at lave det i fuld narkose på børn fordi det kan være meget voldsomt for et barn at være vågen under en operation. For selvom du ikke føler smerte, så kan du stadig godt mærke at de rører ved dig og du kan høre hvad de snakker om. Hvis man er bange eller usikker, så kan det godt være meget ubehageligt. Jeg kan sagtens forstå dig, når du skriver at fuld narkose virker som en større operation. Lokalbedøvelse er selvfølgelig lidt bedre for kroppen, men det er ikke af betydning hvis du får en dårlig oplevelse. Du skal ikke risikere at blive så bange og utryg mens du er i lokalbedøvelse, at du altid vil huske operationen som noget ubehageligt og skræmmende.

Når man er i lokal bedøvelse kan man samtidig få noget beroligende medicin. Så bliver det lidt ligesom du sover eller er meget træt. Så bliver man ofte mindre bange. Du kan eventuelt snakke med dine forældre og lægerne om det er en mulighed.

Med hensyn til efter operationen. Der kan altid komme infektion når man er blevet opereret. Derfor er det vigtigt at du holder såret rent og følger de instrukser du får fra sygehuset. Syningerne skal sidde i cirka 10 dage og vil enten falde af af sig selv eller blive fjernet af din læge. Din penis er ikke et område som normalt er udsat for meget stræk og bevægelse. Derfor vil stingene med al sandsynlighed ikke springe op. Men hvis de skulle springe op og såret åbner sig, så skal I bare gå ned til din læge, som vil kigge på det og vurdere om der er brug for nye eller flere sting. Det vil også svie når du skal tisse. Det er helt normalt efter en omskæring.

Din penis vil være øm, hævet og misfarvet - som et blåt mærke - efter operationen. Så det er vigtigt den får ro. Smerterne i sig selv vil formentlig gøre, at du ikke kan få rejsning det første stykke tid. Men generelt anbefaler man, at man undgår rejsning de første to uger efter operationen. Du kan selvfølgelig ikke selv styre om du får rejsning om natten eller når du ikke er opmærksom. Men i starten vil smerterne afhjælpe det. Smerterne varer nogle dage, mens hævelsen og misfarvningen kan vare flere uger. Det i sig selv gør det svært at få rejsning.

Jeg håber det kunne svare på nogle af dine spørgsmål, men alt afhængig af hvor meget forhud de fjerner og hvor du skal opereres, så bliver det gjort på forskellige måder på forskellige sygehuse. Derfor synes jeg endelig også at du og dine forældre skal spørge lægerne og sygeplejerkserne der hvor du skal opereres. De kan endnu bedre vejlede dig.

Held og lykke!

Mange hilsner fra Line

Line har svaret på dette spørgsmål