Omskæring

brevkassespørgsmål

Omskæring

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

Hej. Jeg er 16 årig dreng som blev omskåret som 5 årig, grundet min muslimske baggrund. Jeg har aldrig rigtig snakket om det med mine forældre om hvorfor de gjorde det , eller noget som helst. Jeg spurgte min far en dag for ikke så langtid siden om hvorfor det er bedre. Og så sagde han bare at det er sundere og nævnte også at det er udbredt i især i USA. Jeg begyndte at onanere for nogle måneder siden. Først uden noget at smøre med . Efter nogle måneder begyndte jeg at onanere med olie og lotion. Og det var selvfølgelig meget nemmere. Jeg har læst en masse om omskæring både på engelsk og på dansk. Og der er mange ting man mister når min bliver omskåret, som følsomheden og forhuden der leverer den glidende effekt. Jeg ville selvfølgelig ønske at jeg ikke var omskåret. Og min lillebror på snart 5 år skal også omskæres snart. Men tror ikke at mine forældre lader hans pik være i fred. Det er hellere ikke obligatorisk at lade sig omskære i islam. Og synes det er syndt for ham, fordi han ikke får noget ud af det udover smerte. Jeg er også bekymret omkring hvordan det påvirker mig senere i livet. Jeg har nærmest ingen følelse i min penis. Jeg overvejer kraftigt at gro det tilbage med Noget der hedder TLC Tugger. Jeg har hørt en masse om folk der har fået deres forhud tilbage og anbefaler andre at gøre det.

Svar:

Hej med dig.

Tak for at du skriver til os. Jeg kan forstå at du er ked af at være blevet omskåret og ønsker at forhindre at din lillebror også bliver det. Jeg synes det er meget sympatisk af dig at du tænker på at gøre det bedst mulige for din lillebror.

Jeg synes at du skal prøve at snakke med dine forældre om det og fortælle dem at du har været ked af at være blevet omskåret. Så kan det være de tænker en ekstra gang over det og forhåbentlig lader være således at din lillebror selv kan bestemme når han bliver gammel nok til det.

Og det er ikke rigtigt, som din far siger, at det er sundere at blive omskåret. Man gør det enkelte gange som behandling ved forhudsforsnævring (hvor man slet ikke kan få forhuden tilbage), men der er generelt set ingen sundhedsmæssig grund til at gøre det. Snarere tværtimod, som du selv er inde på, er der en del som er generede af ikke at have sin forhud efterfølgende, langt de fleste vænner sig dog til det og får et velfungerende sexliv.

Med hensyn til tlc tugger, er det ikke noget jeg har erfaring med, så kan ikke rigtig rådgive dig omkring det. Hvis du ønsker lægelig rådgivning omkring dette, kan du snakke med din praktiserende læge om at blive henvist til en urolog som er en ekspert i sygdomme i urinveje og de mandlige kønsorganer.

Jeg håber at du kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål