Om blødning
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej jeg er på piller og holder pause men er ikke begyndt at bløde er det normal mine p piller hedder nacrez 75 mg håber i kan hjælp

Svar:
Hej med dig
Du holder pause med dine minipiller (Nacrez) og er ikke begyndt at bløde og vil gerne vide, om det er normalt.
Disse minipiller skal (som du sikkert er bekendt med) tages 1 tablet hver dag, fast, samme tidspunkt uden at holde pauser.
Nu har du valgt at holde pause og jeg ved ikke helt, hvor lang tid, du har holdt pause. Derfor er det svært for mig at give dig et sikkert svar på dit spørgsmål, men jeg vil forsøge så godt, jeg kan.
Hvis der er gået en til to uger, siden du stoppede, vil jeg anbefale dig at vente og se, hvad der sker.
Hvis du har mistanke om/ønske om, at du kunne være gravid (typiske symptomer er morgenkvalme, brystspænding og træthed), vil jeg under alle omstændigheder anbefale dig at tage en graviditetstest.
Det er normalt, at menstruationsblødninger kan blive uregelmæssige, når man skifter fra/til p-piller eller anden hormonbehandling, da din krop skal vænne sig til den nye hormonbalance, som nu bliver styrret af din hjerne og æggestokkene. Når din første menstruationsblødning kommer, vil den formegentlig være kraftigere og længerevarende end, hvad du har været vant til. Det skyldes, at slimhinden bygges op og bliver fortykket med minipillerne, og det er helt normalt.
Hvis der er gået flere måneder siden, at du stoppede, vil jeg anbefale dig at bestille en tid ved din læge til samtale.
Jeg håber, at du har fået svar på spørgsmålet.
Mvh. Jens