Nervøs spisevægring - anoreksi?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Kære Cyberhus. Jeg er en 13 årig pige der er psykisk syg og lider af spisevægring/spiseforstyrrelse. Jeg var for ikke så mange uger siden indlagt på den lukkede psykiatriske afdeling. Men er udskrevet nu.
Siden det er det gået mere ned af bakke. Jeg er blevet mere syg, og tænker konstant på vægt, tæller kalorier, spiser omkring 500 kcal om dagen (hvis ikke mindre) dyrker en masse motion,  synes jeg er for tyk (selvom folk synes jeg ved at blive alt for tynd) Jeg er i behandling skal det lige siges. Men jeg har en blandet følelse med min spiseforstyrrelse. Jeg føler ikke jeg kan undvære den, men samtidig kan jeg bande den langt væk! Folk omkring mig er meget bekymrede, psykiaterne, lærere, forældre osv. Jeg kan risikere at ikke kunne gå der hvor jeg går i skole nu hvis det fortsætter sådan/bliver endnu værre for så kan de ikke tage ansvar for mig.
Men jeg har spørgsmål. Er ret sikker på svaret  men vil lige sikre mig af det er rigtigt. Der er jo så mange ord: Anoreksi, anorexia nervosa, nervøs spisevægring. Jeg HAR nervøs spisevægring så jeg har det på plads, men vil det sige at det er Anoreksi, bare et andet synonym for det?

Svar:
Hej med dig.
Først svar på dit spørgsmål. Ja, nervøs spisevægring og anoreksi er det samme, så man kan sige, at du både har anoreksi og nervøs spisevægring, da det er to ord for 'en og samme sygdom.
Du skriver at du føler, at du ikke kan undvære din spiseforstyrrelse. Det er ofte en del af sygdommen, at man bliver afhængig af den. Afhængig af hele den verden med, at tælle kalorier, dyrke masser af motion, have kontrol osv. Spiseforstyrrelsen i sig selv, kan blive en slags tryghed, fordi det er dér man har kontrol og kan styre tingene.  Så så længe du er syg, så vil du højst sandsynligt have denne følelse, men jeg håber og tror på, at når du får det bedre, har du ikke "brug" for din spiseforstyrrelse mere.
Det lyder som om du allerede får den rigtig hjælp, og jeg håber meget at du kan bruge den, så du undgår flere indlæggelser, og kan blive i samme skole. Det farlige er jo, at kroppen holder op med at virke som den skal, når man ikke får nok næring, og mange af de naturlige biologiske processer går i stå. Ens hjerne kan også tage skade, og du vil ikke udvikle dig normalt, eks. ikke få bryster eller menstruation, eller ikke vokse i højden. Det er derfor meget vigtigt at din krop får nok energi. Jeg håber det er noget i taler om, der hvor du bliver behandlet.
Jeg håber det bedste for dig.
Hilsen Lea