Navlepiercing.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg er en pige på 17 år, der endelig har fået lov til at få navlepiercing af mine forældre, men inden jeg kaster mig ud i det, har nogle spørgsmål angående navlepiercingen. Jeg har læst at man kan blive steril pga navlepiercing? hvilket jeg helst ikke vil risikere. Hvilke sygdomme kan der opstå, hvis jeg får lavet piercing? Og kan jeg blive lam af en navlepiercing? Mv EV

Svar:
Kære EV.
Jeg må indrømme, at jeg aldrig har hørt eller læst om at man kan blive steril af en navle piercing og kan heller ikke se hvordan det på nogen måde skulle hænge sammen, så jeg er nok nødt til at stille spørgsmåltegn ved den oplysning. Hvis du har læst noget med navle piercing og ordet "steril" kunne det måske være, at man skal huske at få den lavet under "sterile forhold", altså at navlen og området heromkring er gjort rent med bakteriedræbende sprit og at man bruger rene instrumenter når man laver piercingen.
Grunden til, at dette er vigtigt er, at hvis man får en navle piercing et sted hvor man ikke går op i hygiejnen kan man få betændelse i piercingen ( i selve hullet der er prikket). Det kan, hvis det bliver slemt ødelægge pericingen og give et grimt ar.
Så er der det om man kan blive lam: Det kan du ikke af en navlepiercing. Hvis man bliver lam sker det, fordi selve rygmarven, hvor nerverne der styrer musklerne sidder og udløber fra, bliver skadet. Der løber selvfølgelig også nogle nervetråde i huden som giver huden sin evne til at føle, og disse kan, i et mindre område, hvis man er meget uheldig, blive beskadiget. Det betyder altså, at man kan få nedsat følsomhed i huden i et mindre område omkring piercingen hvis man er uheldig.
De ting som er nævnt er det værste der kan ske. Så kan man selvfølgelig fortryde det senere og sidde tilbage med et lille ar over navlen.
Håber det har berolig dig noget. Ellers må du endelig skrive igen.
Venlig hilsen
Mange hilsner, Susanne