Natugle?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Cyberhus,
Jeg har det problem at jeg gennem de sidste mange år har haft rigtigt svært ved at komme tidligt op om morgenen. Jeg har prøvet at få lidt søvn og jeg har prøvet at få meget søvn, men det ændrer ikke på noget. Ligeså snart uret er sat til før kl.10 er det så godt som umuligt for mig at komme ud af sengen. Det er så svært få mig at komme op så jeg flere gange var ved at blive smidt ud af gymnasiet pga. fravær. Og nu er jeg faktisk ved at droppe den uddannelse jeg er i gang med fordi jeg simpelthen ikke kan komme op til undervisningen. Det kan godt være at det lyder som almindelig dovenskab eller sløvsind, men det tror jeg altså virkelig ikke på at det er. Når jeg så endelig kommer tidligt op går jeg med kvalme, og sjældne gange opkast, samt hovedpine i de første mange timer af min dag. Jeg ved godt det lyder mærkeligt, men dette er altså kun noget der sker når jeg er tidligt oppe. Det har stået på længe og jeg har gennem årene prøvet at afhjælpe det ved at spise forskellige ting til morgenmad, men det er altså ikke det der er problemet. Jeg går også hele dagen og er helt vildt træt, og falder næsten med garanti i søvn i timerne. Og så gaber jeg konstant! Først efter aftensmaden begynder jeg at blive klar i hovedet og få energien til at lave lektier og gøre rent osv. og jeg kunne sagtens være oppe hele natten, men det er jo der jeg er tvunget til at sove. Jeg har tænkt på om mit psykiske helbred kan have nogen rolle, idet jeg har lidt af en depression i ca. 3 år (som vha piller er ved at aftage) og gennem hele mit liv har haft angst og milde tvangstanker. Jeg har også haft problemer med mine madvaner, og selvom jeg aldrig gik til lægen ville det nok blive kategoriseret som en spiseforstyrrelse. Efter 8 år med disse usunde madvaner er jeg endelig ved at få et normalt forhold til mad. Det jeg tænker kunne spille mest ind er min skræk for andre mennesker, jeg er simpelthen så angst for at være i rum med flere mennesker at jeg konstant sveder, rødmer, har hjertebanken, tørhed i munden, føler mig svimmel og har ondt i hovedet. Dette er endnu mere udtalt hvis jeg skal tale foran en forsamling, uanset hvor lille. Jeg ved ikke om det overhovedet har noget med det at gøre, men mit spørgsmål er bare: Hvordan kan jeg leve et normalt liv og komme tidligt op uden kvalme og at falde i søvn konstant? Er jeg bare et eksempel på en typisk natugle, spiller min psyke ind eller er det noget helt 3.?
På forhånd tak

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du er meget generet af træthed og utilpashed om morgenen og at det er så slemt, at du har svært ved at kan passe dine studier.
Jeg kan høre at du har gjort dig mange overvejelser omkring hvad der er årsagen til dine gener. Generelt set kan træthed være et symtom på rigtig mange forskellige ting, så det er svært for mig med sikkerhed at sige hvad der er årsagen. Men det er almindeligt også at have søvnforstyrrelser i forbindelse med enten angst- eller depressionstilstande, som jeg kan forstå at du har haft nogle problemer med.
Man ser også nogengange træthed som en bivirkning til nogle former for depressionsmedicin, så det kunne også være en mulighed, selvom det mig bekendt er sjældent at se det som du beskriver. Og medicinen er jo sandsynligvis meget vigtig for dig, så du skal ikke eksperimentere med det uden at have en aftale med en læge.
Derudover kan man jo være træt hvis man på en eller anden måde har noget sygdom i kroppen, f.eks. stofskifteproblemer, infektion, blodmangel eller lign.
Dine gener kan altså have mange forskellige årsager, men samlet set synes jeg at du skal tage til din læge, få en snak om dine problemer og evt få taget nogle blodprøver (hvis du ikke har fået dem taget for nylig). Hvis alt så er ok, kunne man også overveje at prøve en psykolog, de er ofte gode til at hjælpe en med at bryde op med de vaner og tankemønstre, som kan ligge bag søvnforstyrrelser.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og at du får det bedre og kommer i mål med din uddannelse.
Med venlig hilsen
Morten