Nakkeost?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej med jer, Jeg har et mindre problem. Det er min nakkeost, som jeg opdagede her for en lille time siden. Jeg har et mindre problem med, at få forhuden langt ned, fordi jeg i realiteten faktisk ikke ved, hvor langt det er muligt, at den skal kunne komme ned, og jeg har aldrig rigtig turdet prøve det, fordi jeg syntes, det har været ubehageligt at gøre. Det prøvede jeg så, da jeg var i bad i dag, og der kunne jeg, dog ikke uden besvær, komme langt nok ned til at se, at der sad en masse rester af nakkeost. Hvor langt ned sidder den nakkeost, og hvordan får man den væk? Jeg ved jo ikke, hvor langt det er "normalt" at kunne få sin forhud ned, og ved derfor heller ikke, hvor meget nakkeost der er længere nede. Jeg prøvede at vaske det af, men det var dog ikke uden besvær, og jeg kunne absolut heller ikke få det hele af, fordi mit penishoved virkelig er så følsomt, at jeg slet ikke tør røre ved det, overhovedet. Har I nogle råd vedrørende det, jeg lige har beskrevet ovenover. For jeg blev ret så nervøs, da jeg opdagede det. Jeg går derudover i bad ret ofte. Nogle gange helt op til 3 gange om dagen, og jeg er i bad mindst én gang hver dag, hvor jeg prøver at vaske mit penishoved. Det er bare så ubehageligt at gøre, synes jeg. Problemstillingen lyder således: 1. Hvor langt ned, skal forhuden "normalt" kunne komme ned - og gør det normalt ondt, når man prøver? 2. Er det normalt, at der sidder så meget nakkeost, og skal det være så følsomt for min penis at vaske det væk? 3. Hvis nu jeg får vasket det væk, jeg kan se, - tror I så, der sidder mere længere nede? - Det kan jeg jo under alle omstændigheder ikke få vasket af. For så langt kan jeg slet ikke få min forhud ned, hvis der altså ser noget. Tak for en god brevkasse, I kører her.

Svar:
Hej Med Dig.
Tak fordi du skriver.
Lad os se om vi ikke vi kan komme til bunds i alle dine spørgsmål som du så fint har linet op -tak for det:-)
1. Hvor langt ned skal forhuden normalt kunne komme ned: forduden sidder og beskytter selve penishovedet som en slags rullekrave. Den kan trækkes helt tilbage, forstået på den måde, at hud-folden, som udgør forhuden, glattes helt ud på skaftet når den trækkes tilbage. Det er nemmest at få en fornemmelse af når med har rejsning.
Der er mange yngre drenge-børn som har forhudsforsnævring hvor forhuden ikke kan trækkes helt tilbage, men dette forsvinder oftes når de når 5-6 års alderen. Hvis man fortsat har problemer - og det er der altså nogen der har - så kan man få forhuden fjernet, for det er altså nødvendigt at kunne få forhuden helt tilbage, dels for hygiejnen som du selv siger, men også i forhold til rejning og sex når det engang bliver aktuelt.
Jeg er ikke helt sikker på om du har forhudsforsnævring udfra det du skriver, men hvis ikke du kan få din forhud helt tilbage - heller ikke under rejsning - synes jeg du skal snakke med din læge om det og lige få det undersøgt. Det skal helst ikke gøre ondt når man prøver.
2. "Nakkeost " er en blanding af døde hudceller, sædrester, hudfedt (talg) mm. Det syens bakterier er rigtigt dejligt at boltre sig i, så der kommer naturligt en masse af dem og de er også dem der giver den oste-agtige lugt. Det er helt normal at danne nakkeost, men det varierer meget hvor meget man danner af det.
Der findes desværre ingen mirakelkure el.lign., der fuldstændig kan fjerne nakkeost. Det eneste man kan gøre er at følge nedenstående anbefaling:
Man kan nemt fjerne nakkeost med vand. Man anbefaler, at man vasker sig bag forhuden hver dag for at undgå nakkeost. Man bør dog være opmærksom på, at både penishoved og forhuden er følsomme områder som du også selv siger. Derfor bør undgå hårdhændet vask samt brug af sæbe.
Generelt skal man passe på ikke at overvaske området, da det blot vil udtørre og øge produktionen af hudfedt ( talg) som udgør en stor del af nakkeosten.
3. Hvis nu du får det vasket væk, sidder der så mere længere nede? Der vil jeg henvise til det første spørgsmål. Hvis du kan få forhuden helt tilbage, udglattes hudfolden helt og alt vil være synligt for kdig. Der er med andre ond ikke nogle skjulte folder.
Jeg håber dette kan hjælpe dig. Ellers er du selvfølgelig mere end velkommen til at skrive igen.
mange hilsner, Susannne