murrene fornemmelse i underlivet
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
hej Brevkasse. Har haft skrevet ind før for ikke længe siden: emne: Glemt en p pille igen - hjælp hvad gør jeg nu :( ???? pige 19 år. Jeg valgte at tage min p pille for den dag jeg havde glemt min pille og så stoppede jeg med pillerne i 4 dage og begyndte på min normale ugedag på en ny pakke. Fik nemlig min mens da jeg havde glemt pillen. MEN har en underlig fornemmelse i maven/underlivet. Det er ligesom en murrende fornemmelse, lidt som om man skal have mens og så er jeg SÅ sulten....og så er mine bryster rimelig ømme og får lidt kvalme indimellem( men ved godt at de kan blive det af ppiller osv). Nu er det ca 3 uger siden jeg glemte et par piller. Kan det lade sig gøre at blive gravid, selvom jeg fik min mens med det samme da jeg glemte pillen?. Håber I kan råde mig? har en test liggende hvis det nu er I mener det er nødvendigt.

Svar:
Hej pige
Det korteste svar er: tag den graviditetstest og få tvivlen ud af hovedet! Det er også et meget mere sikkert svar, end hvis jeg skal forsøge at komme med min vurdering af muligheden for at du er blevet gravid. Nej, misforstå mig ikke, jeg ved godt det kan kræve stor overvindelse at tage en sådan test, hvis man er bange for resultatet. Men det er heller ikke sjovt for dig, at skulle gå og være nervøs hele tiden, det er derfor jeg syns du skal få svar så du kan få det ud af hovedet.
Hvis du glemmer en p-pille, skal du fortsætte og tage hele pakken færdig - også selvom du får din menstruation! Når du holder pause, skal du holde pause i 7 dage, du må ikke kun holde pause i f.eks. fire dage. Det er vigtigt at du tager pillerne korrekt, for ellers bliver kroppen "hormonelt forvirret" og man kan også risikere at p-pillerne ikke beskytter optimalt mod graviditet.
Jeg kan som sagt ikke sige noget om, hvorvidt du er gravid eller ej. Men hvis du har haft sex i perioden efter du glemte din p-pille, er der jo en risiko, men det er du jo allerede klar over. Du kan godt være blevet gravid, selvom du begyndte at bløde samme dag. Men det kan også være at du har lidt uro i maven, fordi du er nervøs for at du kunne være blevet gravid? Det er bare et gæt:) Jeg synes du skal tage testen og få det overstået. Måske kan du få din kæreste/en god veninde til at være der, når du tager den, hvis du tror det hjælper?
Jeg skrev nogle gode råd i et tidligere brev, om hvordan man kan hjælpe sig selv til at huske p-pillerne. Hvis du synes det er meget svært at huske at tage dem, kan du overveje om du skal bruge en anden beskyttelse. Der er bl.a. noget der hedder en p-ring, som man sætter op i skeden og som afgiver en lille smule hormoner hele tiden. Men det kan du tale med din læge om, hvis du tror det kunne være en god løsning for dig.
Held og lykke. Husk du er altid velkommen til at skrive igen, hvis der er noget jeg ikke fik svaret klart nok på:)
Mange hilsener Helene