Modermærke sært sted
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej med dig på den anden side af denne skærm :) Jeg ved, at hvis et modermærke ændre form/farve og sidder steder som under foden eller inde i hånden, at det kan være tegn på noget lidt slemt, og det derfor skal undersøges. Nu er det sådan, at jeg har et modermærke nede i mit skridt som er blevet lidt størrer end det var før. Det sidder inde i skridtet, og jeg har lagt mærke til det når jeg skulle putte tampon i. Er det noget der skal tjekkes, er der nogle grund til bekymring over det? Har aldrig været til gynækolog og det er bestemt ikke noget jeg har lyst til, så er det nødvendigt eller? De bedste sommerhilsner i dette grå vejr fra Anni

Svar:
Hej Anni.
Der er meget fokus på modermærker, sol og kræft lige nu, så jeg synes det er godt du skriver så du ikke skal gå og bekymre dig.
Du har helt ret i, at hvis et modermærke vokser skal man være ekstra opmærksom på hvad det udvikler sig til. Der er imidlertid også andre ting man skal holde øje med. Hvis modermærket skifter farve (bliver mørkere), der kommer sår på, det bløder, det begynder at klø, i det hele taget hvis modermærket opfører sig anderledes end det plejer. Alle ting behøver ikke at være til stede før man skal få det undersøgt.
At dit modermærke sidder i skridtet gør i princippet ikke den store forskel i forhold til risiko, men hvis du synes det er vokset synes jeg du skal få det undersøgt hos din læge. Du behøver ikke til gynækolog, din egen læge kan se på det i første omgang. Jeg kan godt forstå du ikke synes det lyder så sjovt at skulle undersøges lige netop dér, men du skal tænke på, at den læge der undersøger dig har lavet mange undersøgelser af den slags, og hvis du fortæller, at du er lidt utilpas omkring det, så er jeg helt sikker på, at de vil gøre det så nænsomt som muligt. Du kan også få en kvindelig læge til at gøre det hvis du har det bedre med det. Jeg synes i hvert fald, at du skal få det undersøgt hvis du synes det er vokset og er utryg omkring det. Du kan tage din mor eller veninde med hvis du helst ikke vil tage til lægen alene.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea