Mit hjerte
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
jeg får ret så ofte sådan nogle meget smertefulde "jag", ved hjertet. som om, at man stiller med en nål eller syl. Jeg kan slet ikke trække vejret når det sker og det varer et minut eller to.
Min læge griner og siger, at jeg er hypokonder, men det er jeg ikke.
det gør ondt og det kommer helt uprovokeret.
Hvad skal jeg gøre?
Er det stress?

Svar:
Kære Du
Først og fremmest tak for dit spørgsmål.
Det er ikke rart når man mærker noget fra brystkassen, da man ofte straks tænker, det kan være hjertet. Heldigvis er der meget lille risiko for, at du fejler noget alvorligt. Oftest vil det være muskeljag som kan komme helt uprovokeret, og det er ufarligt. Når der er noget galt med hjertet er det normalvis mere trykkende og vedvarende smerter især ved fysisk aktivitet, og ikke stik og jag.
Men når det så er sagt, synes jeg det kunne være en god ide at snakke med din læge igen, han har også mulighed for at lave et "EKG", et elektrisk billede af hjertet. Det er selvfølgelig din egen læges vurdering om det er nødvendigt. Hvis ikke du er tilfreds med din læge, kan du skifte til en anden.
Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Kasper